II edycja studiów podyplomowych prowadzonych w oparciu na doświadczeniach pilotażowej edycji przeprowadzonej w roku akademickim 2024/2025 w ramach projektu europejskiego ARISA – Artificial Intelligence Skills Alliance. Studia podyplomowe z udziałem praktyków prowadzone na bazie innowacyjnego programu kompetencji AI
Rozwój technologii sztucznej inteligencji (AI) w ostatnich latach znacząco zmienił krajobraz gospodarczy, przemysłowy i naukowy. Coraz więcej sektorów – od przemysłu wytwórczego, przez medycynę, energetykę, aż po edukację i administrację publiczną wdraża rozwiązania oparte na uczeniu maszynowym, analizie danych i automatyzacji procesów decyzyjnych.
Dynamiczny rozwój sztucznej inteligencji we wszystkich sektorach gospodarki stwarza pilną potrzebę kształcenia specjalistów posiadających praktyczne kompetencje w zakresie uczenia maszynowego, analizy danych i wdrażania rozwiązań AI w środowiskach produkcyjnych i instytucjonalnych. Specjaliści posiadający praktyczne kompetencje w zakresie projektowania, trenowania i wdrażania modeli uczenia maszynowego, analizy danych, stosowania narzędzi MLOps oraz rozumienia aspektów bezpieczeństwa i etyki sztucznej inteligencji będą pilnie poszukiwani.
Cel studiów
Celem studiów jest przygotowanie specjalistów potrafiących projektować i wdrażać rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowym. Program umożliwia zdobycie praktycznej wiedzy i kompetencji niezbędnych do analizy danych, budowy modeli predykcyjnych oraz wdrażania systemów inteligentnych.

Adresaci
Studia są skierowane do (przykładowe):
- inżynierów i specjalistów IT chcących wejść w obszar AI/ML lub poszerzyć swoje kompetencje,
- analityków danych i programistów, którzy chcą projektować i wdrażać inteligentne systemy predykcyjne,
- pracowników sektora przemysłowego, zajmujących się optymalizacją procesów, kontrolą jakości, automatyzacją,
- osób planujących przekwalifikowanie do zawodów związanych ze sztuczną inteligencją (AI Engineer, Data Scientist, MLOps),
- menedżerów projektów i liderów R&D, którzy chcą lepiej rozumieć technologie AI w kontekście strategicznym i wdrożeniowym.
Kandydat powinien być pewnym programistą i posiadać wiedzę z zakresu baz danych, algebry liniowej, rachunku różniczkowego i teorii prawdopodobieństwa, na poziomie licencjackich studiów informatycznych. Idealne byłoby kilkuletnie doświadczenie w tworzeniu oprogramowania. Ponieważ część kursu jest prowadzona w języku angielskim, studenci powinni być w stanie korzystać z zasobów do nauki w języku angielskim.
Korzyści dla uczestnika
Uczestnicy:
- nauczą się budować i trenować modele AI,
- poznają nowoczesne biblioteki i narzędzia (m.in. Scikit-learn, PyTorch, MLFlow),
- zdobędą kompetencje wysoko cenione na rynku pracy w Polsce i za granicą,
- przygotują własny projekt AI jako element końcowy studiów.
Organizacja studiów
- Czas trwania: 2 semestry (łącznie 180 godzin zajęć),
- Forma: zjazdy weekendowe (sobota–niedziela), pierwsze i ostatnie zajęcia w każdym semestrze hybrydowo (stacjonarnie i online), pozostałe online. WSZYSTKIE ZAJĘCIA SĄ NAGRYWANE,
- Liczebność grupy: minimalna 10 osób, maksymalna 16 osób,
- Miejsce: Warszawa + platforma e-learningowa MS Teams, Moodle.
Kadra dydaktyczna
- Wykładowcy to doświadczeni praktycy oraz nauczyciele akademicy związani z projektami badawczymi i komercyjnymi w obszarze AI. Wśród kadry m.in. specjaliści z firm technologicznych oraz uczelni wyższych.
Warunki ukończenia studiów
- zaliczenie zadań i projektów modułowych,
- realizacja i obrona projektu końcowego z zakresu AI/ML.
Kompetencje formalne: Dyplom ukończenia studiów podyplomowych
Opłaty i rekrutacja: Rekrutacja krok po kroku, Płatności
Kierownik studiów: dr Andrew Tuson, e-mail: atuson@ms.wwsi.edu.pl
Opis przedmiotów
l.p. | Nazwa przedmiotu | Krótki opis przedmiotu | Imię i nazwisko wykładowcy | Liczba godzin | Liczba ECTS |
---|---|---|---|---|---|
1. | Podstawy ML | Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z oboma klasycznymi technikami uczenia maszynowego. Studenci poznają podstawy i praktyczne zastosowanie modeli predykcyjnych do różnych zadań związanych z klasyfikacją, regresją i nienadzorowanym uczeniem się oraz dowiedzą się, jak skutecznie wdrożyć je w Pythonie przy użyciu standardowych bibliotek ML. | Andrew Tuson Jacek Jabłonka | 28 | 4 |
2. | Analiza danych dla inżynierów ML | Data Science jest niezbędne do zapewnienia, że algorytmy ML dają wysokiej jakości i skuteczne wyniki. Przedmiot ma na celu wprowadzenie do podstawowych pojęć, technik i narzędzi wykorzystywanych w nauce o danych. Przedmiot obejmuje między innymi tematy takie jak proces wydobywania spostrzeżeń i wiedzy z ustrukturyzowanych i nieustrukturyzowanych danych, ze szczególnym uwzględnieniem analizy statystycznej, wizualizacji danych i podejmowania decyzji opartych na danych. | Andrzej Ptasznik | 28 | 4 |
3. | Deep Learning | Sieci neuronowe Deep Learning są podstawą nowoczesnych rozwiązań ML. Przedmiot koncentruje się na przygotowaniu do budowania i stosowania modeli głębokiego uczenia oraz metod rozwiązywania rzeczywistych problemów. Przedmiot jest wprowadzeniem do zagadnień metod uczenia głębokiego jak również niezbędnej architektury sprzętowej i narzędzi programistycznych, a także metod opracowywania i wdrażania modeli, wraz z praktycznymi przykładami. | TBC | 21 | 3 |
4. | Generatywna sztuczna inteligencja | Przedmiot koncentruje się na tworzeniu nowych instancji danych, które przypominają dane treningowe lub które wchodzą w interakcję z użytkownikiem. Obszar ten obejmuje techniki, które pozwalają modelom generować nowe obrazy, teksty, muzykę i inne formy mediów, symulując ludzką kreatywność. Omawiane są zasady, techniki i zastosowania generatywnych modeli sztucznej inteligencji. Przedmiot obejmuje podstawy modeli generatywnych, ich architektur i przypadków użycia w różnych domenach. | Jan Majewski | 21 | 3 |
5. | Operacje ML (MLOps) | Przedmiot MLOps ma na celu wprowadzenie do zasad i praktyk wdrażania, monitorowania i utrzymywania modeli uczenia maszynowego w małych, średnich i dużych środowiskach produkcyjnych, w oparciu o wcześniejsze doświadczenie w uczeniu maszynowym i inżynierii oprogramowania. Przedmiot obejmuje kompleksowy cykl życia projektów uczenia maszynowego, koncentrując się na aspektach operacyjnych systemów ML. Omówione zostanie wdrażanie systemów ML w chmurze. | Claus Agerskov | 28 | 4 |
6. | Aplikacje ML | Prowadzony przez praktyków przedmiot ma na celu zapoznanie uczestników z aktualnym stanem wiedzy w określonych obszarach zastosowań sztucznej inteligencji. Celem przedmiotu jest zaprezentowanie i przedstawienie, w jaki sposób sztuczna inteligencja przekształca produkty i usługi. Prowadzący zapoznaje studentów z najnowszymi rozwiązaniami AI, głównie opartymi na zaawansowanych modelach głębokiego uczenia się i z wyzwaniami związanymi z opracowywaniem rozwiązań AI opartych na projektach. Studenci zostaną poproszeni o podanie swoich preferencji na początku zajęć. Tematy poruszane w roku 2025 obejmowały: zastosowania medyczne, logistykę, kwantowe uczenie maszynowe, cyberbezpieczeństwo i „LLM on Edge”. | Wykładowcy wybierani w porozumieniu ze studentami | 28 | 4 |
7. | Bezpieczeństwo i ochrona SI | Wdrożone systemy ML muszą być bezpieczne i zgodne z wytycznymi etycznymi, a ten przedmiot ma na celu wprowadzenie tych zagadnień w sposób przystępny dla technologów. Tematy obejmują: (1) Ciemna strona sztucznej inteligencji: co może pójść nie tak, (2) cyberbezpieczeństwo ML (3) obawy dotyczące bezpieczeństwa (4) względy etyczne, (5) ramy prawne w UE (ustawa o sztucznej inteligencji, RODO, ustawa o usługach cyfrowych), (6) zarządzanie sztuczną inteligencją i regulacje, (7) zgodność z przepisami w praktyce i obowiązki praktyków ML. | TBC | 21 | 3 |
8. | Projekt dyplomowy (WBL) | Aspirujący inżynierowie ML korzystają z możliwości wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności w projekcie dyplomowym. Projekt pozwoli zademonstrować pracodawcom swoje umiejętności w zakresie opracowywania rozwiązań ML. Projekt oparty o realia miejsca pracy umożliwia zdobycie nowych doświadczeń zawodowych. Projekt może być zrealizowany u aktualnego pracodawcy lub za pośrednictwem sieci zbudowanej w trakcie zajęć, lub ewentualnie z możliwości zabezpieczonych przez uczelnię. Przykładowe tytuły projektów w tym roku to: • AI-Powered Risk Detection in Agreements • Classification of aircraft in satellite images using deep learning methods. • Manipulating images to deceive classifiers using insights from Explainable AI (XAI) | Andrew Tuson Jacek Jabłonka | 5 | 5 |
180 | 30 |