Warszawska Wyższa Szkoła Informatyki

Zarządzanie projektami informatycznymi


Rekrutacja na rok akademicki 2024/25 została zakończona. O terminie rekrutacji na kolejną edycję poinformujemy wkrótce

Studia Zarządzanie projektami informatycznymi są rekomendowane wszystkim osobom, które chcą:

  • zrozumieć istotę zarządzania projektami informatycznymi
  • posiąść fundamentalną wiedzę i umiejętności niezbędne do efektywnego zarządzania wszystkimi aspektami realizowanych projektów informatycznych
  • zrozumieć istotę podejścia zwinnego do projektów wytwarzania oprogramowania
  • zdobyć podstawową wiedzę i umiejętności niezbędne do efektywnego prowadzenia takich projektów.

Studia może podjąć osoba z dowolnym dyplomem ukończenia studiów wyższych I lub II stopnia.

Specjalność nie wymaga posiadania wiedzy i umiejętności z obszaru zarządzania projektami informatycznymi, choć mile widziane są również osoby, które chcą zgłębić tajniki tradycyjnego i zwinnego prowadzenia projektów, jak również osoby, które rozpoczynają swoją przygodę z podejściem tradycyjnym lub zwinnym. Przedmiotem studiów podyplomowych są najbardziej popularne w Polsce, w krajach Unii Europejskiej, jak i na świecie metodyki tradycyjne i podejścia (frameworki) zwinne do projektów informatycznych.

Studenci zostaną zapoznani z:

  • podstawowym słownictwem i podstawowymi pojęciami z zakresu zarządzania projektami informatycznymi w podejściu tradycyjnym, jak również w podejściu zwinnym, co umożliwi im skuteczną i profesjonalną komunikację zarówno z członkami zespołu projektowego (deweloperskiego), jak i z otoczeniem biznesowym projektu,
  • podstawowymi standardami zarządzania projektami w podejściu tradycyjnym (PMI®, PRINCE2®) oraz w podejściu zwinnym (DSDM®, SCRUM®, Kanban®, DevOps®, SAFe®),
  • aspektami praktycznymi zarządzania projektami w podejściu tradycyjnym, jak i zwinnym poprzez ćwiczenia krok-po-kroku na studiach przypadków bazujących na rzeczywistych, już zrealizowanych projektach,

  • wybranymi narzędziami informatycznymi wspomagającymi prowadzenie projektów, zarówno w podejściu tradycyjnym, jak i w zwinnym, w tym narzędziami: sztucznej inteligencji (ang. AI – Artifical Intelligence), chmury obliczeniowej (ang. Cloud Computing) oraz internetu rzeczy (ang. IoT – Internet of Things),
  • dobrymi praktykami realizacji projektów informatycznych w podejściu zwinnym (DSDM®, SCRUM®, DevOps®, Kanban®, SAFe®),
  • wybranymi aspektami zwinnego zarządzania zespołem oraz usługami IT,
  • aspektami praktycznymi wykorzystania sztucznej inteligencji oraz internetu rzeczy w zarządzaniu projektami informatycznymi,
  • aspektami praktycznymi budowy środowiska projektowego w chmurze obliczeniowej i wykorzystania dostarczanych przez nią usług i narzędzi w prowadzeniu projektów informatycznych.

Absolwenci specjalności Zarządzanie Projektami Informatycznymi będą korzystać ze standardów prowadzenia projektów informatycznych w podejściu tradycyjnym, jak i w zwinnym, będą rozumieć istotę podejścia tradycyjnego oraz zwinnego do projektów informatycznych oraz posiadać:

  • bardzo dobrą, praktyczną znajomość podstawowych standardów zarządzania projektami informatycznymi, zarówno w podejściu tradycyjnym (PMI®, PRINCE2®), jak i zwinnym (DSDM®, SCRUM®, Kanban®, DevOps®, SAFe®), jak również metod, technik i dobrych praktyk w stopniu umożliwiającym skuteczną realizację projektów informatycznych,
  • praktyczne umiejętności zastosowania dobrych praktyk, zarówno w podejściu tradycyjnym (PMI®, PRINCE2®), jak i w zwinnym (DSDM®, SCRUM®, Kanban®, DevOps®, SAFe®) do projektów informatycznych,
  • praktyczne umiejętności zwinnego zarządzania zespołem i usługami IT,
  • praktyczne umiejętności wykorzystania wybranych narzędzi informatycznych wspomagającymi prowadzenie projektów informatycznych, zarówno w podejściu tradycyjnym, jak i w zwinnym, w tym narzędzi: sztucznej inteligencji, chmury obliczeniowej oraz internetu rzeczy.

jak również będą w stanie:

  • pełnić różne role w projektach tradycyjnych, jak i zwinnych, w tym role biznesowe,
  • doskonalić swoje kompetencje w zakresie prowadzenia projektów tradycyjnych, jak i zwinnych poprzez udział w warsztatach oferowanych przez WWSI, jak również poprzez wykorzystanie źródeł wiedzy w postaci portali tematycznych i samokształcenie,
  • uzyskać odpowiednie mikro poświadczenia wydane przez WWSI i podpisane przez wykładowcę po dobrowolnym zdaniu, przygotowanego przez wykładowcę egzaminu CBT (ang. Computer Based Test) udostępnionego na uczelnianej platformie testowej,
  • uzyskać wiedzę, wymaganą do zdania wybranego egzaminu certyfikacyjnego, np.: PMI® CAPM (ang. Project Management Institute Certified Associate in Project Management), PRINCE2® Foundation, SCRUM® Developer, DevOps® Foundation oraz SAFe® Agilist.

Zaliczenie studiów: projekt dyplomowy

Kierownik studiów: dr inż. Waldemar Łabuda e-mail: w_labuda@ms.wwsi.edu.pl

Opis przedmiotów

L.p.Nazwa przedmiotu
/modułu
Krótki opis
przedmiotu/modułu
Imię i nazwisko
wykładowcy
Liczba
godz.
Liczba
ECTS
1INTRO_TRADITIONALMetody, techniki i dobre praktyki prowadzenia projektów informatycznych w podejściu tradycyjnym (podstawowe pojęcia, modele, koncepcje).
Główne zagadnienia:
– Podstawowe pojęcia: definicja projektu, cechy projektu, definicja zarządzania projektem, działania wytwórcze a działania zarządcze w projekcie, procesowe podejście do zarządzania projektem.
– Kontekst projektu oraz jego organizacja: cykl życia produktu i projektu, przyczyny inicjowania projektów, kluczowi interesariusze, definicja sukcesu projektu, struktura organizacyjna projektu.
– Przygotowanie oraz inicjowanie projektu: studium wykonalności, podejście do inicjowania projektu.
-Planowanie projektu: plany bazowe i pomocnicze, wymagania i ich wizualizacja itp.
– Realizacja, monitorowanie i kontrola projektu oraz zarządzanie zmianą.
– Zamykanie projektu.
mgr inż. Paweł Bech4w2
2PRINCE2®Efektywne tradycyjne Zarządzanie Projektami PRINCE2®.
Główne zagadnienia:
– Wprowadzenie do metodyki PRINCE2®.
– Model PRINCE2®: pryncypia, tematy, procesy, środowisko projektu.
– Techniki Planowania Opartego na Produktach oraz Przeglądu Jakości.
– Metodyka PRINCE2® –studium przypadku.
– Wprowadzenie do metodyki PRINCE2® Agile, różnice pomiędzy modelem PRINCE2® a PRINCE2® Agile.
– Egzamin próbny (dobrowolny, niezbędny do wydania mikro poświadczenia o ukończeniu przedmiotu PRINCE2®).
mgr inż. Paweł Bech4w/16lab6
3INTRO_AGILEMetody, techniki i dobre praktyki prowadzenia projektów wytwarzania oprogramowania w podejściu zwinnym (podstawowe pojęcia, modele, koncepcje i podejścia).
Główne zagadnienia:
– Podstawowe pojęcia związane z podejściem zwinnym do projektów wytwarzania oprogramowania (Manifest Agile, zasady podejścia zwinnego).
– Podejście zwinne vs. podejście tradycyjne do projektów wytwarzania oprogramowania.
– Modele, koncepcje, podejścia (metodyka/framework) do projektów wytwarzania oprogramowania.
– Metody, techniki i dobre praktyki prowadzenia projektów wytwarzania oprogramowania w podejściu zwinnym.
dr inż. Waldemar Łabuda4w2
4DSDM®Zwinne podejście do realizacji projektów informatycznych.
Główne zagadnienia:
– Podejście (metodyka) DSDM®, model DSDM®, cykle życia projektu w DSDM®, pryncypia, role i odpowiedzialności, procesy i produkty w cyklu życia projektu, techniki DSDM®.
– Komunikacja w projekcie DSDM® oraz techniki ją wspierające.
– Techniki priorytetyzacji w DSDM®, metoda MoSCoW. Technika timeboxing’u w DSDM®, iteracja, przyrost. Technika modelowania w DSDM®.
– Wymagania i szacowanie w DSDM®.
– Planowanie projektu DSDM® oraz planowanie jakości. Zarządzanie ryzykiem w DSDM®.
– Metodyka DSDM® – studium przypadku.
– Egzamin próbny (dobrowolny, niezbędny do wydania mikropoświadczenia o ukończeniu przedmiotu DSDM®).
dr inż. Waldemar Łabuda4w/12lab4
5SCRUM® i KANBAN®Zwinne podejście do realizacji projektów informatycznych.
Główne zagadnienia:
– Wprowadzenie do SCRUM® (podstawy SCRUM®, miejsce SCRUM® wśród podejść zwinnych, zalety SCRUM®). Zasady SCRUM® (empiryczna kontrola procesu, samoorganizacja zespołu, współpraca, priorytetyzacja, timeboxing, wytwarzanie przyrostowe).
– Role w SCRUM® (role podstawowe, pozostałe role, odpowiedzialności, organizacja projektu SCRUM®).
– Uzasadnienie biznesowe w SCRUM® (dostarczanie produktów w oparciu o wartość biznesową, ciągła weryfikacja uzasadnienia biznesowego).
– Jakość w SCRUM® (kryteria akceptacji i uporządkowany według priorytetów Rejestr Produktu/Rejestr Sprintu, jakość a wartość biznesowa).
– Zmiany w SCRUM® (podejście do zmian w projektach SCRUM®).
– Ryzyko w SCRUM® (zarządzanie ryzykiem i komunikacją).
– Fazy projektu SCRUM® (inicjowanie, planowanie i szacowanie, implementowanie, retrospektywa, wydanie do użytkowania).
– SCRUM® vs. KANBAN®.SCRUM® i KANBAN® – studium przypadku.
– Egzamin próbny (dobrowolny, niezbędny do wydania mikro poświadczenia o ukończeniu przedmiotu SCRUM® i KANBAN®).
dr inż. Tomasz Siemek, CloudTeam4w/16lab6
6DEVOPS®Zwinne podejście do realizacji projektów informatycznych.
Główne zagadnienia:
– Wprowadzenie do DevOps® (definicja, perspektywa biznesowa, perspektywa IT).
– Podstawowe zasady DevOps® (trzy drogi, teoria ograniczeń, inżynieria chaosu, organizacja ucząca się).
– Podstawowe praktyki DevOps® (ciągłe testowanie, ciągła integracja, ciągłe dostarczanie, ciągłe wdrażanie, Site Reliability & Resilience Engineering).
– Wybrane podejścia/frameworki biznesowe i technologiczne (Agile, ITSM, Lean, Safety Culture, Learning Organizations, Continuous Funding).
– Kultura, zachowanie i modele operacyjne (definiowanie kultury, modele zachowania, modele organizacyjne, docelowe modele operacyjne).
– Automatyzacja i architektura łańcuchów narzędzi DevOps® (CI/CD, Infrastructure as Code, Cloud, Containers & Microservices, Machine Learning, DevOps Toolchains).
– Pomiary, metryki i raportowanie w DevOps® (znaczenie pomiarów, metryki DevOps®: Speed/Throughput/Tempo, Quality, Stability, Culture; Change lead/cycle times, Value Driven Metrics).
– Udostępnianie, śledzenie i ewolucja (DevOps® Days, DevOps® in the Enterprise, Roles, DevOps® Leadership, Organizational Considerations, Getting Started, Challenges, Risks and Critical Success Factors).
– DevOps® – stadium przypadku.
– Egzamin próbny (dobrowolny, niezbędny do wydania mikropoświadczenia o ukończeniu przedmiotu DEVOPS®).
dr inż. Tomasz Siemek, CloudTeam4w/12lab4
7SAFe®Zwinne podejście do realizacji projektów informatycznych.
Główne zagadnienia:
– Wprowadzenie do SAFe®. Zagadnienia związane z byciem liderem Lean® Agile.
– Tworzenie zespołów i zwinność na poziomie technicznym.
– Zwinne dostarczanie produktów, jako podstawa tworzenia zwinnych rozwiązań. – Zwinne zarządzanie portfelem (Lean Portfolio Management).
– Prowadzenie zwinnej zmiany w organizacji.
– Praktyczne wykorzystanie SAFe® – studium przypadku.
– Egzamin próbny (dobrowolny, niezbędny do wydania mikro poświadczenia o ukończeniu przedmiotu SAFe®).
dr inż. Waldemar Łabuda4w/16lab6
8PZZAZwinne zarządzanie zespołem deweloperskim/ projektowym.
Główne zagadnienia:
– Wprowadzenie (podejście agile vs. tradycyjne w praktyce zespołu projektowego: podstawowe założenia, wartości).
– Modele zespołu projektowego/deweloperskiego w podejściu zwinnym (fazy rozwoju), modele komunikacji w podejściu zwinnym.
– Framework SCRUM® (podstawowe narzędzia i techniki, role, zdarzenia, artefakty, mechanizmy itp.).
– Formowanie zespołu projektowego w podejściu zwinnym (formowanie zespołu projektowego przez pryzmat ról zespołowych).
– Kształtowanie zespołu projektowego (zastosowanie zwinnych dobrych praktyk: spotkania kick-off, facylitacja, zaangażowanie członków zespołu, identyfikacja potrzeb członków zespołu projektowego), komunikacja w zespole projektowym itp.
– Zarządzanie zespołem projektowym w podejściu zwinnym (przywództwo, motywowanie, delegowanie zadań, rozliczanie wykonanych zadań, utrzymanie wysokiej wydajności).
– Zwinne dobre praktyki w pracy zespołowej.
– Podejście zwinne do zarządzania zespołem projektowym – indywidualna ankieta ewaluacyjna.
dr inż. Waldemar Łabuda4w/6lab3
9ITSMAWybrane aspekty zwinnego zarządzania usługami IT.
Główne zagadnienia:
– Wprowadzenie do zarządzania usługami IT według ITIL®, wybrane modele zarządzania usługami IT.
– Podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania usługami IT (wartość i jej tworzenie, organizacja, dostawca i konsument usług IT, inni interesariusze, produkty i usługi IT, pojęcia rezultatu, kosztów i ryzyka).
– Model ITIL® v4 (cztery wymiary zarządzania usługami IT, organizacja i ludzie, informacja i technologia, partnerzy i dostawcy, strumienie wartości i procesy.
– Model ITIL® zarządzania wartością usług IT (zasady przewodnie ITIL® v4, nadzór, łańcuch wartości usług IT, ciągłe doskonalenie).
– Praktyki zarządzania usługami w oparciu o ITIL® v4 (ogólne praktyki zarządzania, praktyki zarządzania usługami IT, techniczne praktyki zarządzania usługami IT).
– Zarządzanie usługami IT– studium przypadku.
dr inż. Waldemar Łabuda4w/6lab3
10NIWZPNarzędzia informatyczne wspomagające realizację projektów informatycznych.
Główne zagadnienia:
– Wybrane narzędzia informatyczne wspomagające realizację projektów informatycznych.
– Podstawy chmury obliczeniowej w zarządzaniu projektami.
– Podstawy sztucznej inteligencji w zarządzaniu projektami.
– Podstawy internetu rzeczy w zarządzaniu projektami.
– Narzędzia informatyczne wspomagające realizację projektów informatycznych – studium przypadku.
– Egzamin próbny (dobrowolny, niezbędny do wydania mikro poświadczenia o ukończeniu przedmiotu NIWZP®)
dr inż. Dariusz Pałka18w/26lab/4CBT12
11P_CERTPrzygotowanie do certyfikacji (PRINCE2® Foundation lub PMI® CAPM, SCRUM® Developer lub DevOps® Foundation lub Leading SAFe®).
Główne zagadnienia:
– Prezentacja zasad zdawania egzaminów próbnych (testów komputerowych).
– Rozwiązywanie próbnych oraz omówienie egzaminów certyfikacyjnych: PMI® CAPM lub PRINCE2® Foundation, SCRUM® Developer lub DevOps® Foundation lub SAFe® Agilist.
dr inż. Waldemar Łabuda8lab8
12PPKPrezentacja projektu końcowego (Zjazd 12).
Propozycja rozwiązania (<=20 min.) i jego publiczne przedstawienie przed komisją egzaminacyjną powołaną przez władze uczelni.
dr inż. Waldemar Łabuda
dr inż. Dariusz Pałka
dr inż. Tomasz Siemek
mgr inż. Paweł Bech
4lab4