Rekrutacja na rok akademicki 2024/25 została zakończona. O terminie rekrutacji na kolejną edycję poinformujemy wkrótce
Studia Zarządzanie projektami informatycznymi są rekomendowane wszystkim osobom, które chcą:
- zrozumieć istotę zarządzania projektami informatycznymi
- posiąść fundamentalną wiedzę i umiejętności niezbędne do efektywnego zarządzania wszystkimi aspektami realizowanych projektów informatycznych
- zrozumieć istotę podejścia zwinnego do projektów wytwarzania oprogramowania
- zdobyć podstawową wiedzę i umiejętności niezbędne do efektywnego prowadzenia takich projektów.
Studia może podjąć osoba z dowolnym dyplomem ukończenia studiów wyższych I lub II stopnia.
Specjalność nie wymaga posiadania wiedzy i umiejętności z obszaru zarządzania projektami informatycznymi, choć mile widziane są również osoby, które chcą zgłębić tajniki tradycyjnego i zwinnego prowadzenia projektów, jak również osoby, które rozpoczynają swoją przygodę z podejściem tradycyjnym lub zwinnym. Przedmiotem studiów podyplomowych są najbardziej popularne w Polsce, w krajach Unii Europejskiej, jak i na świecie metodyki tradycyjne i podejścia (frameworki) zwinne do projektów informatycznych.
Studenci zostaną zapoznani z:
- podstawowym słownictwem i podstawowymi pojęciami z zakresu zarządzania projektami informatycznymi w podejściu tradycyjnym, jak również w podejściu zwinnym, co umożliwi im skuteczną i profesjonalną komunikację zarówno z członkami zespołu projektowego (deweloperskiego), jak i z otoczeniem biznesowym projektu,
- podstawowymi standardami zarządzania projektami w podejściu tradycyjnym (PMI®, PRINCE2®) oraz w podejściu zwinnym (DSDM®, SCRUM®, Kanban®, DevOps®, SAFe®),
- aspektami praktycznymi zarządzania projektami w podejściu tradycyjnym, jak i zwinnym poprzez ćwiczenia krok-po-kroku na studiach przypadków bazujących na rzeczywistych, już zrealizowanych projektach,
- wybranymi narzędziami informatycznymi wspomagającymi prowadzenie projektów, zarówno w podejściu tradycyjnym, jak i w zwinnym, w tym narzędziami: sztucznej inteligencji (ang. AI – Artifical Intelligence), chmury obliczeniowej (ang. Cloud Computing) oraz internetu rzeczy (ang. IoT – Internet of Things),
- dobrymi praktykami realizacji projektów informatycznych w podejściu zwinnym (DSDM®, SCRUM®, DevOps®, Kanban®, SAFe®),
- wybranymi aspektami zwinnego zarządzania zespołem oraz usługami IT,
- aspektami praktycznymi wykorzystania sztucznej inteligencji oraz internetu rzeczy w zarządzaniu projektami informatycznymi,
- aspektami praktycznymi budowy środowiska projektowego w chmurze obliczeniowej i wykorzystania dostarczanych przez nią usług i narzędzi w prowadzeniu projektów informatycznych.
Absolwenci specjalności Zarządzanie Projektami Informatycznymi będą korzystać ze standardów prowadzenia projektów informatycznych w podejściu tradycyjnym, jak i w zwinnym, będą rozumieć istotę podejścia tradycyjnego oraz zwinnego do projektów informatycznych oraz posiadać:
- bardzo dobrą, praktyczną znajomość podstawowych standardów zarządzania projektami informatycznymi, zarówno w podejściu tradycyjnym (PMI®, PRINCE2®), jak i zwinnym (DSDM®, SCRUM®, Kanban®, DevOps®, SAFe®), jak również metod, technik i dobrych praktyk w stopniu umożliwiającym skuteczną realizację projektów informatycznych,
- praktyczne umiejętności zastosowania dobrych praktyk, zarówno w podejściu tradycyjnym (PMI®, PRINCE2®), jak i w zwinnym (DSDM®, SCRUM®, Kanban®, DevOps®, SAFe®) do projektów informatycznych,
- praktyczne umiejętności zwinnego zarządzania zespołem i usługami IT,
- praktyczne umiejętności wykorzystania wybranych narzędzi informatycznych wspomagającymi prowadzenie projektów informatycznych, zarówno w podejściu tradycyjnym, jak i w zwinnym, w tym narzędzi: sztucznej inteligencji, chmury obliczeniowej oraz internetu rzeczy.
jak również będą w stanie:
- pełnić różne role w projektach tradycyjnych, jak i zwinnych, w tym role biznesowe,
- doskonalić swoje kompetencje w zakresie prowadzenia projektów tradycyjnych, jak i zwinnych poprzez udział w warsztatach oferowanych przez WWSI, jak również poprzez wykorzystanie źródeł wiedzy w postaci portali tematycznych i samokształcenie,
- uzyskać odpowiednie mikro poświadczenia wydane przez WWSI i podpisane przez wykładowcę po dobrowolnym zdaniu, przygotowanego przez wykładowcę egzaminu CBT (ang. Computer Based Test) udostępnionego na uczelnianej platformie testowej,
- uzyskać wiedzę, wymaganą do zdania wybranego egzaminu certyfikacyjnego, np.: PMI® CAPM (ang. Project Management Institute Certified Associate in Project Management), PRINCE2® Foundation, SCRUM® Developer, DevOps® Foundation oraz SAFe® Agilist.
Zaliczenie studiów: projekt dyplomowy
Kierownik studiów: dr inż. Waldemar Łabuda e-mail: w_labuda@ms.wwsi.edu.pl
Opis przedmiotów
L.p. | Nazwa przedmiotu /modułu | Krótki opis przedmiotu/modułu | Imię i nazwisko wykładowcy | Liczba godz. | Liczba ECTS |
---|---|---|---|---|---|
1 | INTRO_TRADITIONAL | Metody, techniki i dobre praktyki prowadzenia projektów informatycznych w podejściu tradycyjnym (podstawowe pojęcia, modele, koncepcje). Główne zagadnienia: – Podstawowe pojęcia: definicja projektu, cechy projektu, definicja zarządzania projektem, działania wytwórcze a działania zarządcze w projekcie, procesowe podejście do zarządzania projektem. – Kontekst projektu oraz jego organizacja: cykl życia produktu i projektu, przyczyny inicjowania projektów, kluczowi interesariusze, definicja sukcesu projektu, struktura organizacyjna projektu. – Przygotowanie oraz inicjowanie projektu: studium wykonalności, podejście do inicjowania projektu. -Planowanie projektu: plany bazowe i pomocnicze, wymagania i ich wizualizacja itp. – Realizacja, monitorowanie i kontrola projektu oraz zarządzanie zmianą. – Zamykanie projektu. | mgr inż. Paweł Bech | 4w | 2 |
2 | PRINCE2® | Efektywne tradycyjne Zarządzanie Projektami PRINCE2®. Główne zagadnienia: – Wprowadzenie do metodyki PRINCE2®. – Model PRINCE2®: pryncypia, tematy, procesy, środowisko projektu. – Techniki Planowania Opartego na Produktach oraz Przeglądu Jakości. – Metodyka PRINCE2® –studium przypadku. – Wprowadzenie do metodyki PRINCE2® Agile, różnice pomiędzy modelem PRINCE2® a PRINCE2® Agile. – Egzamin próbny (dobrowolny, niezbędny do wydania mikro poświadczenia o ukończeniu przedmiotu PRINCE2®). | mgr inż. Paweł Bech | 4w/16lab | 6 |
3 | INTRO_AGILE | Metody, techniki i dobre praktyki prowadzenia projektów wytwarzania oprogramowania w podejściu zwinnym (podstawowe pojęcia, modele, koncepcje i podejścia). Główne zagadnienia: – Podstawowe pojęcia związane z podejściem zwinnym do projektów wytwarzania oprogramowania (Manifest Agile, zasady podejścia zwinnego). – Podejście zwinne vs. podejście tradycyjne do projektów wytwarzania oprogramowania. – Modele, koncepcje, podejścia (metodyka/framework) do projektów wytwarzania oprogramowania. – Metody, techniki i dobre praktyki prowadzenia projektów wytwarzania oprogramowania w podejściu zwinnym. | dr inż. Waldemar Łabuda | 4w | 2 |
4 | DSDM® | Zwinne podejście do realizacji projektów informatycznych. Główne zagadnienia: – Podejście (metodyka) DSDM®, model DSDM®, cykle życia projektu w DSDM®, pryncypia, role i odpowiedzialności, procesy i produkty w cyklu życia projektu, techniki DSDM®. – Komunikacja w projekcie DSDM® oraz techniki ją wspierające. – Techniki priorytetyzacji w DSDM®, metoda MoSCoW. Technika timeboxing’u w DSDM®, iteracja, przyrost. Technika modelowania w DSDM®. – Wymagania i szacowanie w DSDM®. – Planowanie projektu DSDM® oraz planowanie jakości. Zarządzanie ryzykiem w DSDM®. – Metodyka DSDM® – studium przypadku. – Egzamin próbny (dobrowolny, niezbędny do wydania mikropoświadczenia o ukończeniu przedmiotu DSDM®). | dr inż. Waldemar Łabuda | 4w/12lab | 4 |
5 | SCRUM® i KANBAN® | Zwinne podejście do realizacji projektów informatycznych. Główne zagadnienia: – Wprowadzenie do SCRUM® (podstawy SCRUM®, miejsce SCRUM® wśród podejść zwinnych, zalety SCRUM®). Zasady SCRUM® (empiryczna kontrola procesu, samoorganizacja zespołu, współpraca, priorytetyzacja, timeboxing, wytwarzanie przyrostowe). – Role w SCRUM® (role podstawowe, pozostałe role, odpowiedzialności, organizacja projektu SCRUM®). – Uzasadnienie biznesowe w SCRUM® (dostarczanie produktów w oparciu o wartość biznesową, ciągła weryfikacja uzasadnienia biznesowego). – Jakość w SCRUM® (kryteria akceptacji i uporządkowany według priorytetów Rejestr Produktu/Rejestr Sprintu, jakość a wartość biznesowa). – Zmiany w SCRUM® (podejście do zmian w projektach SCRUM®). – Ryzyko w SCRUM® (zarządzanie ryzykiem i komunikacją). – Fazy projektu SCRUM® (inicjowanie, planowanie i szacowanie, implementowanie, retrospektywa, wydanie do użytkowania). – SCRUM® vs. KANBAN®.SCRUM® i KANBAN® – studium przypadku. – Egzamin próbny (dobrowolny, niezbędny do wydania mikro poświadczenia o ukończeniu przedmiotu SCRUM® i KANBAN®). | dr inż. Tomasz Siemek, CloudTeam | 4w/16lab | 6 |
6 | DEVOPS® | Zwinne podejście do realizacji projektów informatycznych. Główne zagadnienia: – Wprowadzenie do DevOps® (definicja, perspektywa biznesowa, perspektywa IT). – Podstawowe zasady DevOps® (trzy drogi, teoria ograniczeń, inżynieria chaosu, organizacja ucząca się). – Podstawowe praktyki DevOps® (ciągłe testowanie, ciągła integracja, ciągłe dostarczanie, ciągłe wdrażanie, Site Reliability & Resilience Engineering). – Wybrane podejścia/frameworki biznesowe i technologiczne (Agile, ITSM, Lean, Safety Culture, Learning Organizations, Continuous Funding). – Kultura, zachowanie i modele operacyjne (definiowanie kultury, modele zachowania, modele organizacyjne, docelowe modele operacyjne). – Automatyzacja i architektura łańcuchów narzędzi DevOps® (CI/CD, Infrastructure as Code, Cloud, Containers & Microservices, Machine Learning, DevOps Toolchains). – Pomiary, metryki i raportowanie w DevOps® (znaczenie pomiarów, metryki DevOps®: Speed/Throughput/Tempo, Quality, Stability, Culture; Change lead/cycle times, Value Driven Metrics). – Udostępnianie, śledzenie i ewolucja (DevOps® Days, DevOps® in the Enterprise, Roles, DevOps® Leadership, Organizational Considerations, Getting Started, Challenges, Risks and Critical Success Factors). – DevOps® – stadium przypadku. – Egzamin próbny (dobrowolny, niezbędny do wydania mikropoświadczenia o ukończeniu przedmiotu DEVOPS®). | dr inż. Tomasz Siemek, CloudTeam | 4w/12lab | 4 |
7 | SAFe® | Zwinne podejście do realizacji projektów informatycznych. Główne zagadnienia: – Wprowadzenie do SAFe®. Zagadnienia związane z byciem liderem Lean® Agile. – Tworzenie zespołów i zwinność na poziomie technicznym. – Zwinne dostarczanie produktów, jako podstawa tworzenia zwinnych rozwiązań. – Zwinne zarządzanie portfelem (Lean Portfolio Management). – Prowadzenie zwinnej zmiany w organizacji. – Praktyczne wykorzystanie SAFe® – studium przypadku. – Egzamin próbny (dobrowolny, niezbędny do wydania mikro poświadczenia o ukończeniu przedmiotu SAFe®). | dr inż. Waldemar Łabuda | 4w/16lab | 6 |
8 | PZZA | Zwinne zarządzanie zespołem deweloperskim/ projektowym. Główne zagadnienia: – Wprowadzenie (podejście agile vs. tradycyjne w praktyce zespołu projektowego: podstawowe założenia, wartości). – Modele zespołu projektowego/deweloperskiego w podejściu zwinnym (fazy rozwoju), modele komunikacji w podejściu zwinnym. – Framework SCRUM® (podstawowe narzędzia i techniki, role, zdarzenia, artefakty, mechanizmy itp.). – Formowanie zespołu projektowego w podejściu zwinnym (formowanie zespołu projektowego przez pryzmat ról zespołowych). – Kształtowanie zespołu projektowego (zastosowanie zwinnych dobrych praktyk: spotkania kick-off, facylitacja, zaangażowanie członków zespołu, identyfikacja potrzeb członków zespołu projektowego), komunikacja w zespole projektowym itp. – Zarządzanie zespołem projektowym w podejściu zwinnym (przywództwo, motywowanie, delegowanie zadań, rozliczanie wykonanych zadań, utrzymanie wysokiej wydajności). – Zwinne dobre praktyki w pracy zespołowej. – Podejście zwinne do zarządzania zespołem projektowym – indywidualna ankieta ewaluacyjna. | dr inż. Waldemar Łabuda | 4w/6lab | 3 |
9 | ITSMA | Wybrane aspekty zwinnego zarządzania usługami IT. Główne zagadnienia: – Wprowadzenie do zarządzania usługami IT według ITIL®, wybrane modele zarządzania usługami IT. – Podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania usługami IT (wartość i jej tworzenie, organizacja, dostawca i konsument usług IT, inni interesariusze, produkty i usługi IT, pojęcia rezultatu, kosztów i ryzyka). – Model ITIL® v4 (cztery wymiary zarządzania usługami IT, organizacja i ludzie, informacja i technologia, partnerzy i dostawcy, strumienie wartości i procesy. – Model ITIL® zarządzania wartością usług IT (zasady przewodnie ITIL® v4, nadzór, łańcuch wartości usług IT, ciągłe doskonalenie). – Praktyki zarządzania usługami w oparciu o ITIL® v4 (ogólne praktyki zarządzania, praktyki zarządzania usługami IT, techniczne praktyki zarządzania usługami IT). – Zarządzanie usługami IT– studium przypadku. | dr inż. Waldemar Łabuda | 4w/6lab | 3 |
10 | NIWZP | Narzędzia informatyczne wspomagające realizację projektów informatycznych. Główne zagadnienia: – Wybrane narzędzia informatyczne wspomagające realizację projektów informatycznych. – Podstawy chmury obliczeniowej w zarządzaniu projektami. – Podstawy sztucznej inteligencji w zarządzaniu projektami. – Podstawy internetu rzeczy w zarządzaniu projektami. – Narzędzia informatyczne wspomagające realizację projektów informatycznych – studium przypadku. – Egzamin próbny (dobrowolny, niezbędny do wydania mikro poświadczenia o ukończeniu przedmiotu NIWZP®) | dr inż. Dariusz Pałka | 18w/26lab/4CBT | 12 |
11 | P_CERT | Przygotowanie do certyfikacji (PRINCE2® Foundation lub PMI® CAPM, SCRUM® Developer lub DevOps® Foundation lub Leading SAFe®). Główne zagadnienia: – Prezentacja zasad zdawania egzaminów próbnych (testów komputerowych). – Rozwiązywanie próbnych oraz omówienie egzaminów certyfikacyjnych: PMI® CAPM lub PRINCE2® Foundation, SCRUM® Developer lub DevOps® Foundation lub SAFe® Agilist. | dr inż. Waldemar Łabuda | 8lab | 8 |
12 | PPK | Prezentacja projektu końcowego (Zjazd 12). Propozycja rozwiązania (<=20 min.) i jego publiczne przedstawienie przed komisją egzaminacyjną powołaną przez władze uczelni. | dr inż. Waldemar Łabuda dr inż. Dariusz Pałka dr inż. Tomasz Siemek mgr inż. Paweł Bech | 4lab | 4 |