Warszawska Wyższa Szkoła Informatyki

Deweloper aplikacji i systemów mobilnych


Rekrutacja na rok akademicki 2024/25 została zakończona. O terminie rekrutacji na kolejną edycję poinformujemy wkrótce

Studia podyplomowe o specjalności Deweloper Aplikacji i Systemów Mobilnych są skierowane do osób, które pracują lub planują podjąć pracę w:

  • firmach dystrybuujących sprzęt sieciowy i oprogramowanie do budowy, monitorowania, administrowania i zarządzania nowoczesnymi systemami i sieciami teleinformatycznymi,
  • firmach tworzących oprogramowanie na terminale mobilne,
  • firmach produkujących urządzenia do sieci komórkowych (terminale, urządzenia sieciowe np. stacje bazowe, elementy szkieletu sieci 4G lub 5G, systemy IMS)
  • u operatorów sieci telekomunikacyjnych.

Studia podyplomowe o specjalności Deweloper Aplikacji i Systemów Mobilnych mogą podjąć absolwenci dowolnych studiów wyższych I lub II stopnia. Wymagana jest podstawowa znajomość programowania w języku Java (ewentualnie C++), Python  oraz HTLM i JavaScript  a także sieci TCP/IP.

Zakres tematyczny oraz umiejętności uzyskane przez absolwentów w czasie studiów definiują opisy poszczególnych przedmiotów zawarte w programie.

Zaliczenie studiów: projekt dyplomowy

Kierownik specjalizacji: dr inż. Robert Janowski email: rjanowski@ms.wwsi.edu.pl

Opis przedmiotów

l.p.Nazwa przedmiotuKrótki opis przedmiotuImię i nazwisko wykładowcyLiczba godzinLiczba ECTS
1.Programowanie Natywnych Aplikacji Mobilnych 1Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy oraz rozwijanie umiejętności praktycznych z obszaru programowania dla systemu operacyjnego Android z wykorzystaniem języka Java.
Szczegółowe tematy:
– tworzenie interfejsu użytkownika, – obsługa zdarzeń,
– tworzenie aplikacji złożonej z jednej lub wielu aktywności,
– obsługa listy z wykorzystaniem klas ListView i ArrayAdapter,
– obsługa zadań w tle (IntentService, AsyncTask),
– korzystanie z API udostępnionego w sieci (komunikacja http),
– wewnętrzna baza danych SQLite,
– tworzenie dostawców treści    
Robert Janowski24 godz. (8 wyk., 16 lab.)

I semestr
4
2.Architektura Systemów Mobilnych 1Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy oraz rozwijanie umiejętności praktycznych związanych z architekturą i zasadami działania systemu IP Multimedia Subsystem (IMS).
Szczegółowe tematy:
– zalety i wyzwania przekazu głosu z wykorzystaniem komutacji pakietów,
– architektura systemu IP Multimedia Subsystem (IMS),
– podstawowe procedury w systemie IMS: rejestracja i zestawienie połączenia telefonicznego,
– wywoływanie usług w architekturze IMS, – usługa obecności
Robert Janowski24 godz. (16 wyk., 8 lab.)  

I semestr
4
3.Programowanie Aplikacji WebowychCelem przedmiotu jest zapoznanie studentów z:
– językami JavaScript i TypeScript, – środowiskiem Node.js,
– bibliotekami do budowania aplikacji typu Vite,
– sposobami tworzenia aplikacji webowych za pomocą React (jsx, komponenty, props, zarządzanie stanem, obsługa zdarzeń, warunkowe rednerowanie)  
Grzegorz Kowalski24 godz. (8 wyk., 16 lab.)  
I semestr
4
4.Programowanie Aplikacji PWACelem przedmiotu jest zapoznanie studentów z:
– zaawansowanymi aspektami tworzenia aplikacji React (przekazywanie zdarzeń, zapytania asynchroniczne, formularze, routing),
– komunikacją sieciową HTTP i architekturą REST,
– podstawami Progressive Web Apps (PWA) (Service Workers, manifest aplikacji, optymalizacja wydajności, integracja z urządzeniami)
Grzegorz Kowalski24 godz. (8 wyk., 16 lab.)

I semestr
4
5.Programowanie Natywnych Aplikacji Mobilnych 2Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy oraz rozwijanie umiejętności praktycznych z obszaru programowania dla systemu operacyjnego Android z wykorzystaniem języka Java.
Szczegółowe tematy:
– korzystanie z dostawców treści,
– wykorzystanie odbiornika GPS i map,
– wykorzystanie usługi SMS,
– wykorzystanie AI API,
– korzystanie z własnego API,
– komunikacja na poziomie gniazd    
Robert Janowski18 godz. (6 wyk., 12 lab.)

II semestr
3
6.Architektura Systemów Mobilnych 2Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy oraz rozwijanie umiejętności praktycznych związanych z architekturą i zasadami działania sieci komórkowych 4G. Szczegółowe tematy:
– architektura sieci komórkowej 4G,
– alokacja zasobów na interfejsie radiowym,
– kanały sygnalizacyjne i ich wykorzystanie,
– procedury sygnalizacyjne: podłączenie do sieci (attach), handover, zestawienie kanału EPS bearer,
– zapewnienie jakości przekazu pakietów (QoS),
– taryfikacja w trybie on-line i off-line,
– mMTC – massive Machine Type Communication    
Robert Janowski24 godz. (16 wyk., 8 lab.)  

II semestr
3
7.Programowanie Aplikacji Mobilnych cross-platformCelem przedmiotu jest zapoznanie studentów z:
– frameworkiem React Native,
– przygotowaniem środowiska developerskiego,
– architekturą frameworka,
– metodami debugowania aplikacji,
– komponentami React Native i wybranymi API React Native,
– wykorzystaniem stanu globalnego  
Grzegorz Kowalski24 godz. (8 wyk., 16 lab.)

II semestr
4
8.Wzorce ProjektoweCelem przedmiotu jest zapoznanie studentów z:
– definicją i znaczeniem wzorców projektowych,
– wzorcami kreacyjnymi, strukturalnymi i behawioralnymi,
– przykładami implementacji wzorców w JavaScript i TypeScript,
– wzorcami projektowymi specyficznymi dla React i React Native  
Grzegorz Kowalski24 godz. (8 wyk., 16 lab.)  

II semestr
4
9.Seminarium dyplomoweCelem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasadami przygotowania i prezentacji projektu dyplomowego  Robert Janowski12 godz.

II semestr
2