Studia podyplomowe o specjalności Deweloper Aplikacji i Systemów Mobilnych są skierowane do osób, które pracują lub planują podjąć pracę w:
- firmach dystrybuujących sprzęt sieciowy i oprogramowanie do budowy, monitorowania, administrowania i zarządzania nowoczesnymi systemami i sieciami teleinformatycznymi,
- firmach tworzących oprogramowanie na terminale mobilne,
- firmach produkujących urządzenia do sieci komórkowych (terminale, urządzenia sieciowe np. stacje bazowe, elementy szkieletu sieci 4G lub 5G, systemy IMS)
- u operatorów sieci telekomunikacyjnych.
Studia podyplomowe o specjalności Deweloper Aplikacji i Systemów Mobilnych mogą podjąć absolwenci dowolnych studiów wyższych I lub II stopnia. Wymagana jest podstawowa znajomość programowania w języku Java (ewentualnie C++), Python oraz HTLM i JavaScript a także sieci TCP/IP.
Zakres tematyczny oraz umiejętności uzyskane przez absolwentów w czasie studiów definiują opisy poszczególnych przedmiotów zawarte w programie.
Zaliczenie studiów: projekt dyplomowy
Kierownik specjalizacji: dr inż. Robert Janowski email: rjanowski@ms.wwsi.edu.pl
Opis przedmiotów
l.p. | Nazwa przedmiotu | Krótki opis przedmiotu | Imię i nazwisko wykładowcy | Liczba godzin | Liczba ECTS |
---|---|---|---|---|---|
1. | Programowanie Natywnych Aplikacji Mobilnych 1 | Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy oraz rozwijanie umiejętności praktycznych z obszaru programowania dla systemu operacyjnego Android z wykorzystaniem języka Java. Szczegółowe tematy: – tworzenie interfejsu użytkownika, – obsługa zdarzeń, – tworzenie aplikacji złożonej z jednej lub wielu aktywności, – obsługa listy z wykorzystaniem klas ListView i ArrayAdapter, – obsługa zadań w tle (IntentService, AsyncTask), – korzystanie z API udostępnionego w sieci (komunikacja http), – wewnętrzna baza danych SQLite, – tworzenie dostawców treści | Robert Janowski | 24 godz. (8 wyk., 16 lab.) I semestr | 4 |
2. | Architektura Systemów Mobilnych 1 | Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy oraz rozwijanie umiejętności praktycznych związanych z architekturą i zasadami działania systemu IP Multimedia Subsystem (IMS). Szczegółowe tematy: – zalety i wyzwania przekazu głosu z wykorzystaniem komutacji pakietów, – architektura systemu IP Multimedia Subsystem (IMS), – podstawowe procedury w systemie IMS: rejestracja i zestawienie połączenia telefonicznego, – wywoływanie usług w architekturze IMS, – usługa obecności | Robert Janowski | 24 godz. (16 wyk., 8 lab.) I semestr | 4 |
3. | Programowanie Aplikacji Webowych | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z: – językami JavaScript i TypeScript, – środowiskiem Node.js, – bibliotekami do budowania aplikacji typu Vite, – sposobami tworzenia aplikacji webowych za pomocą React (jsx, komponenty, props, zarządzanie stanem, obsługa zdarzeń, warunkowe rednerowanie) | Grzegorz Kowalski | 24 godz. (8 wyk., 16 lab.) I semestr | 4 |
4. | Programowanie Aplikacji PWA | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z: – zaawansowanymi aspektami tworzenia aplikacji React (przekazywanie zdarzeń, zapytania asynchroniczne, formularze, routing), – komunikacją sieciową HTTP i architekturą REST, – podstawami Progressive Web Apps (PWA) (Service Workers, manifest aplikacji, optymalizacja wydajności, integracja z urządzeniami) | Grzegorz Kowalski | 24 godz. (8 wyk., 16 lab.) I semestr | 4 |
5. | Programowanie Natywnych Aplikacji Mobilnych 2 | Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy oraz rozwijanie umiejętności praktycznych z obszaru programowania dla systemu operacyjnego Android z wykorzystaniem języka Java. Szczegółowe tematy: – korzystanie z dostawców treści, – wykorzystanie odbiornika GPS i map, – wykorzystanie usługi SMS, – wykorzystanie AI API, – korzystanie z własnego API, – komunikacja na poziomie gniazd | Robert Janowski | 18 godz. (6 wyk., 12 lab.) II semestr | 3 |
6. | Architektura Systemów Mobilnych 2 | Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy oraz rozwijanie umiejętności praktycznych związanych z architekturą i zasadami działania sieci komórkowych 4G. Szczegółowe tematy: – architektura sieci komórkowej 4G, – alokacja zasobów na interfejsie radiowym, – kanały sygnalizacyjne i ich wykorzystanie, – procedury sygnalizacyjne: podłączenie do sieci (attach), handover, zestawienie kanału EPS bearer, – zapewnienie jakości przekazu pakietów (QoS), – taryfikacja w trybie on-line i off-line, – mMTC – massive Machine Type Communication | Robert Janowski | 24 godz. (16 wyk., 8 lab.) II semestr | 3 |
7. | Programowanie Aplikacji Mobilnych cross-platform | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z: – frameworkiem React Native, – przygotowaniem środowiska developerskiego, – architekturą frameworka, – metodami debugowania aplikacji, – komponentami React Native i wybranymi API React Native, – wykorzystaniem stanu globalnego | Grzegorz Kowalski | 24 godz. (8 wyk., 16 lab.) II semestr | 4 |
8. | Wzorce Projektowe | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z: – definicją i znaczeniem wzorców projektowych, – wzorcami kreacyjnymi, strukturalnymi i behawioralnymi, – przykładami implementacji wzorców w JavaScript i TypeScript, – wzorcami projektowymi specyficznymi dla React i React Native | Grzegorz Kowalski | 24 godz. (8 wyk., 16 lab.) II semestr | 4 |
9. | Seminarium dyplomowe | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasadami przygotowania i prezentacji projektu dyplomowego | Robert Janowski | 12 godz. II semestr | 2 |