Zostań wolnym słuchaczem studiów inżynierskich w Warszawskiej Wyższej Szkole Informatyki
Zajęcia rozpoczną się w lutym 2025
Wolny słuchacz to formuła dla Ciebie, jeśli:
- nie posiadasz świadectwa maturalnego (np. jesteś jeszcze uczniem szkoły ponadpodstawowej),
- interesujesz się informatyką, ale nie jesteś zdecydowany, aby rozpocząć studia na tym kierunku,
- chcesz podnieść kompetencje z zakresu nowoczesnych technologii,
- chcesz uzyskać zaświadczenie potwierdzające kompetencje sygnowane przez uczelnię,
- zastanawiasz się nad wyborem studiów na kierunku informatyka w niedalekiej przyszłości,
- po prostu chcesz sprawdzić, jak wygląda „studiowanie”.
Po przejściu procedury rekrutacyjnej uzyskasz status wolnego słuchacza Warszawskiej Wyższej Szkoły Informatyki z możliwością kontynuowania studiów na semestrze pierwszym od października 2025 lub 2026 (pod warunkiem uzyskania do tego czasu świadectwa maturalnego).
W przypadku podjęcia w przyszłości decyzji o rozpoczęciu studiów w WWSI, osoba, która zaliczy przedmioty w trybie wolnego słuchacza z wynikiem pozytywnym będzie mogła ubiegać się o uznanie uzyskanych efektów kształcenia na poczet studiów inżynierskich.
Wszystkie osoby uczestniczące w zajęciach w trybie wolnego słuchacza, które zaliczą przedmioty z wynikiem pozytywnym, uzyskają zaświadczenia ukończenia dwóch przedmiotów/kursów akademickich.
Zajęcia w trybie wolnego słuchacza prowadzone są w formie:
- niestacjonarnej (zaocznej) – zajęcia odbywają się co dwa tygodnie w weekendy w godz. 8:00-15:20, według ustalonego planu zajęć,
- w trybie hybrydowym (równolegle w siedzibie uczelni oraz w Internecie – transmisja w czasie rzeczywistym).
Program wolnego słuchacza na studiach inżynierskich w roku 2025 obejmuje następujące przedmioty:
Architektura systemów komputerowych prowadzący dr inż. Dariusz Chaładyniak
Zajęcia realizowane są zdalnie, w trybie 21 godz. synchronicznie, 15 godz. asynchronicznie (łącznie 36 godz.)
We współczesnym świecie niemal każdy człowiek wykorzystuje komputer do nauki, do pracy czy też zabawy. Wiedza jak zbudowany jest i jak działa komputer interesuje prawie wszystkich ludzi, a szczególnie studenta informatyki. Przedmiot Architektura systemów komputerowych odpowiada na powyższe pytania.
W ramach wykładów zostaną wyjaśnione zagadnienia dotyczące:
wybranych rozwiązań mechanicznych maszyn liczących i komputerów elektronicznych,
systemów liczbowych (dwójkowych, ósemkowych, szesnastkowych) i ich konwersji na system dziesiętny i odwrotnie,
arytmetyki w komputerowych systemach liczbowych (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie),
wybranych kodów informacyjnych (Braille’a, Morse’a, ASCII, Unicode, BCD, Graya, kody kreskowe i QR),
algebry Boole’a i logiki cyfrowej (zależności algebry Boole’a, bramki logiczne, tabele stanów),
architektury procesorów (CISC, RISC, ZISC, OISC, MISC), pamięci (RAM, ROM, flash) oraz systemów wejścia-wyjścia,
podstaw programowania w języku niskopoziomowym Asembler (rejestry, mnemoniki, operandy),
przetwarzania równoległego i rozproszonego oraz zastosowania w nich klastrów komputerowych i superkomputerów,
przyszłości komputerów (nonotechnologia, komputery laserowe, komputery kwantowe, komputery biologiczne).
W ramach ćwiczeń rozwiązywane są zadania polegające na przeliczaniu pomiędzy komputerowymi systemami liczbowymi, wykonywane są podstawowe operacje arytmetyczne w systemie dwójkowym, ósemkowym i szesnastkowym, wyliczane są wartości w kodach BCD i Graya, powstają rysunki bramek logicznych i odpowiadające im tabele stanów, a także analizie zostają poddane proste programy w języku Asembler.
Język programowania Python prowadzący mgr inż. Andrzej Ptasznik
Zajęcia realizowane są zdalnie, w trybie 14 godz. synchronicznie, 4 godz. asynchronicznie (łącznie 18 godz.)
Język Python przeżywa okres świetności i stał się jednym z najczęściej wykorzystywanych języków programowania na świecie. Sukces zapewniły mu doskonałe pakiety wykorzystywane przy realizowaniu zadań związanych z zaawansowaną analizą danych, uczeniem maszynowym i sieciami neuronowymi. Proponowany przedmiot jest ukierunkowany na podstawy języka, elementy budowania aplikacji okienkowych oraz wybrane zagadnienia analizy i wizualizacji danych.
W trakcie zajęć omawiane i podpierane przykładami będą następujące zagadnienia:
konfigurowanie różnych środowisk do pracy z językiem Python
używanie zmiennych i sprawdzanie ich typów
wykorzystywanie złożonych typów danych
stosowanie instrukcji warunkowych i iteracyjnych (pętle)
obsługiwanie plików i wyjątków
definiowanie klas i wykorzystywanie obiektów
definiowanie funkcji i ich zastosowanie
zasady tworzenia wizualizacji danych z pakietem matplotlib
podstawy przetwarzania danych z pakietem pandas
tworzenie aplikacji okienkowych z pakietem Tkinter
Plan zajęć zostanie opublikowany wkrótce.
Biogramy prowadzących
dr inż. Dariusz Chaładyniak: nauczyciel akademicki Warszawskiej Wyższej Szkoły Informatyki od 2001 roku oraz Wojskowej Akademii Technicznej od roku 1992. Posiada m.in.: umiejętność projektowania, administrowania i zarządzania sieciami teleinformatycznymi oraz wdrażania w nich mechanizmów bezpieczeństwa. Od 2005 roku posiada uprawnienia Instruktora Akademii Regionalnej Cisco CNA w zakresie specjalistycznych szkoleń z systemów i sieci teleinformatycznych. Prowadzi zajęcia z przedmiotów takich jak: architektura systemów komputerowych, technologie sieciowe, bezpieczeństwo systemów teleinformatycznych, systemy i sieci teleinformatyczne. Kierował oraz brał udział w kilku projektach dofinansowanych ze środków Unii Europejskiej. Wyróżniony m.in.: dyplomem uznania WWSI, odznaką i tytułem Zasłużonego Nauczyciela Akademickiego WAT, nagrodą „Best Practices in Education 2013” przyznaną przez Informatics Europe.
mgr inż. Andrzej Ptasznik – chemik, fizyk i wreszcie informatyk. Od 22 lat wykładowca WWSI. Wykładał między innymi bazy danych, podstawy programowania, języki i paradygmaty programowania, wykorzystanie języków R i Python w analizie danych, uczenie maszynowe. Autor i współautor wielu systemów informatycznych od systemu wspomagania synoptyka Cumulus, poprzez system obsługi firmy kolportażowej Jardes, system weryfikacji kontrahentów G2I oraz system obsługi projektów unijnych Ecorys. Aktualnie specjalizuje się w zagadnieniach uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji.