Warszawska Wyższa Szkoła Informatyki

INFONALIA – jak to działa? Wykłady dla grup szkolnych

OFERTA DLA GRUP ZORGANIZOWANYCH/KLAS

WWSI realizuje projekt w ramach programu operacyjnego FERS: Dostosowanie oferty kształcenia na kierunku informatyka prowadzonym przez Warszawską Wyższą Szkołę Informatyki do rynku pracy oraz potrzeb zielonej i cyfrowej transformacji (więcej informacji o projekcie: TUTAJ (link do strony).
W ramach działań na rzecz rekrutacji świadomych kandydatów zapraszamy grupy ze szkół ponadpodstawowych do udziału w wykładach/spotkaniach prezentujących specyfikę specjalności realizowanych na kierunku informatyka.

Zapraszamy do zapoznania się z ofertą wykładów w drugim semestrze roku akademickiego 2024/2025.

Wykłady w formule 45 minut lub 2 x 45 minut w skondensowany sposób przybliżą zagadnienia z zakresu nowoczesnych technologii, z którymi mamy na co dzień do czynienia i które wpływają na kształt otaczającej nas rzeczywistości. Postarają się odpowiedzieć w możliwie przystępny sposób na pytanie: jak to działa?

Na spotkaniach będzie również czas na rozmowę i zadawanie pytań.

Aby zamówić wybrany wykład dla klasy, należy przesłać formularz zgłoszenia, podając proponowany termin oraz wskazując temat z listy.

Lp.Prowadzący, tytuł i opis wykładuCel wykładuFormularz
1.Andrzej Ptasznik 1
Python – od funkcji liniowej do sieci neuronowej (2 x 45 min.)

Opis wykładu:
W trakcie spotkania wprowadzimy uczniów w fascynujący świat sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego, zaczynając od podstaw matematycznych funkcji liniowych, aż po zrozumienie, czym są sieci neuronowe. Wykład będzie łączył teorię z praktyką, prezentując przykłady w języku Python, które pomogą zrozumieć, jak komputery uczą się na podstawie danych.

• Przedstawienie podstawowych pojęć związanych z funkcjami liniowymi i ich znaczeniem w uczeniu maszynowym.
• Wprowadzenie do języka Python jako narzędzia do analizy danych i budowy modeli.
• Wyjaśnienie, czym są sieci neuronowe i jak działają na podstawowym poziomie.
• Zaprezentowanie prostych przykładów implementacji modeli w Pythonie.
FORMULARZ ZGŁOSZENIA
2.Andrzej Ptasznik
Jak polubić sztuczną inteligencję (2 x 45 min.)

Opis wykładu:
Spotkanie przybliży uczniom fascynujący świat sztucznej inteligencji (SI) w sposób przystępny i angażujący. Podczas wykładu omówimy, czym jest SI, jakie ma zastosowania w codziennym życiu oraz jak można rozpocząć przygodę z programowaniem i uczeniem maszynowym, korzystając z języka Python. Przedstawimy również praktyczne przykłady prostych programów w Pythonie, które pomogą zrozumieć podstawowe koncepcje stojące za sztuczną inteligencją.

• Przybliżenie pojęcia sztucznej inteligencji i jej znaczenia we współczesnym świecie.
• Zrozumienie podstawowych koncepcji uczenia maszynowego.
• Zachęcenie uczniów do zainteresowania się tematyką SI i programowania.
• Przedstawienie prostych przykładów w Pythonie ilustrujących działanie algorytmów SI.
FORMULARZ ZGŁOSZENIA
3.Andrzej Ptasznik
Dlaczego Python jest modny i jak najlepiej go zrozumieć (2 x 45 min.)

Opis wykładu:
W trakcie spotkania dowiesz się, dlaczego Python stał się jednym z najpopularniejszych języków programowania na świecie. Poznasz jego zastosowania w różnych dziedzinach, od tworzenia stron internetowych, przez analizę danych, aż po sztuczną inteligencję. Wykład będzie połączeniem teorii z praktyką – wspólnie napiszemy proste programy w Pythonie, które pomogą Ci zrozumieć podstawowe koncepcje tego języka.
 

• Zrozumienie, dlaczego Python jest tak popularny i w jakich dziedzinach znajduje zastosowanie.
• Poznanie podstaw składni i struktury języka Python.
• Napisanie prostych programów w Pythonie.
• Zachęcenie do dalszej nauki programowania.
FORMULARZ ZGŁOSZENIA
4.Dariusz Chaładyniak 2
Adresowanie komputerów we współczesnych sieciach teleinformatycznych  (2 x 45 min.)


Uczestnik wykładu dowie się, na czym polega adresowanie fizyczne i logiczne urządzeń sieciowych, jakie są możliwe transmisje w sieciach teleinformatycznych, pozna schemat adresowania IPv4 i IPv6 oraz zapozna się z podziałem sieci na podsieci za pomocą masek.


• Wprowadzenie do adresacji IP,
• Adresowanie fizyczne i logiczne,
• Rodzaje transmisji IP,
• Charakterystyka protokołu IPv4,
• Adresowanie klasowe, adresowanie bezklasowe,
• Podział sieci na podsieci,
• Charakterystyka protokołu IPv6
FORMULARZ ZGŁOSZENIA
5.Dariusz Chaładyniak
Podstawy budowy i działania sieci komputerowych (2 x 45 min.)

Uczestnik wykładu dowie się jak działają sieci komputerowe, jakie występują w nich aktywne i pasywne urządzenia sieciowe oraz w jakich topologiach można komputery ze sobą łączyć.

• Krótka historia sieci komputerowych
• Wybrane modele sieciowe (ISO/OSI, TCP/IP)
• Wybrane urządzenia sieciowe (karty sieciowe, koncentratory, przełączniki, routery)
• Topologie sieciowe (magistrala, gwiazda, pierścień)
FORMULARZ ZGŁOSZENIA
6.Dariusz Chaładyniak
Przewodowy i bezprzewodowy dostęp do danych w Internecie (2 x 45 min.)


Uczestnik wykładu dowie się, jakie organizacje standaryzują media transmisyjne, zapozna się z budową i przeznaczeniem kabli koncentrycznych, skrętkowych oraz światłowodowych, a także zrozumie, jak działają współczesne systemy bezprzewodowe.

• Wprowadzenie do mediów transmisyjnych
• Kable koncentryczne (cienkie, grube)
• Kable skrętkowe (nieekranowane, ekranowane, foliowane)
• Kable światłowodowe (jednomodowe, wielomodowe)
• Media bezprzewodowe (Wi-Fi, bluetooth, sieci komórkowe, łączność satelitarna)
FORMULARZ ZGŁOSZENIA
7.Dariusz Chaładyniak
Cyberbezpieczeństwo systemów teleinformatycznych (2 x 45 min.)

Uczestnik wykładu dowie się, co to są czarne, białe, szare i niebieskie kapelusze, pozna, jakie są różnice pomiędzy hakerami i krakerami i kto to są phreakerzy, zrozumie działanie wybranych rodzajów złośliwego oprogramowania, a także zapozna się z przykładowymi zagrożeniami w cyberprzestrzeni.

• Wyjaśnienie pojęć: haking, kraking, phreaking, script kiddie, lamer, newbie
• Rodzaje złośliwego oprogramowania (wirusy, robaki, trojany, ransomware, rootkit, botnet, spyware)
• Wybrane zagrożenia w cyberprzestrzeni (backdoor, browser hijacker, clickbait, cyberbullying, deepfake, flaming, fonoholizm, griefing, hejt, oversharing, phubbing, quishing, trolling, stalking
FORMULARZ ZGŁOSZENIA
8.Michał Sitek 3
Zbuduj własną aplikację z chatbotem (2 x 45 min.)

Podczas wykładu uczestnicy poznają proces tworzenia nowoczesnej aplikacji internetowej w technologii .NET i Blazor Web App, integrującej się z modelem językowym OpenAI za pomocą biblioteki Microsoft.Extensions.AI. W praktyczny sposób zostanie pokazane, jak zbudować interfejs konwersacji z chatbotem – od podstawowej obsługi wiadomości po strumieniowe odpowiedzi i zapisywanie historii czatu. Uczestnicy dowiedzą się również, czym jest prompt engineering i jak skutecznie formułować zapytania do modeli AI. Spotkanie łączy w sobie elementy programowania, projektowania interfejsów oraz pracy z nowoczesnymi narzędziami sztucznej inteligencji.
Stworzenie aplikacji internetowej w technologii .NET (C#)
Integracja z zewnętrzną usługą (komunikacja z Open AI za pomocą Microsoft.Extensions.AI)
• Podstawy prompt engineeringu
• Stworzenie prostego interfejsu graficznego aplikacji internetowej z wykorzystaniem Blazor Web App
• Podstawy tworzenia aplikacji internetowych
• Implementacja interfejsu konwersacji (dymki, strumieniowe ładowanie wiadomości)
• Interakcja z GPT poprzez interaktywny formularz
• Historia konwersacji
FORMULARZ ZGŁOSZENIA
9.Dariusz Pałka 4
Internet rzeczy
(2 x 45 min.)

Podczas spotkania uczniowie:
– Dowiedzą się, czym jest internet rzeczy
– Zobaczą przykłady zastosowań
– Poznają programowanie urządzeń internetu rzeczy
Przybliżenie informacji o tym, czy jest internet rzeczy – jak urządzenia połączone w sieci i komunikujące się ze sobą mogą tworzyć inteligentne otoczenie wyręczające człowieka w wielu codziennych czynnościach.FORMULARZ ZGŁOSZENIA
10.Dariusz Pałka
Chmura obliczeniowa AWS
(2 x 45 min.)

Podczas spotkania uczniowie:
– Dowiedzą się, czym jest chmura obliczeniowa
– Poznają infrastrukturę globalną chmury obliczeniowej
– Poznają zasadnicze usługi chmury obliczeniowej
Wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z chmurą obliczeniową, przybliżenie sposobu jej działania oraz możliwości jej wykorzystania.FORMULARZ ZGŁOSZENIA
11.Małgorzata Mirgos 5
Grafika komputerowa – zastosowanie (2 x 45 min.)

Podczas spotkania uczniowie:
– Dowiedzą się, czym jest grafika rastrowa i wektorowa,
– Poznają różnice i zastosowania grafiki rastrowej i wektorowej w praktyce,
– Poznają oprogramowanie do wykonywania grafiki komputerowej,
– Dowiedzą się, jak sztuczna inteligencja wpływa na projektowanie graficzne.
– Dowiedzą się, na czym polega projektowanie graficzne
– Zobaczą przykłady różnych kompozycji m.in. projekty stworzone na zasadzie złotego podziału, kompozycje typograficzne
Wyjaśnienie podstaw zastosowania grafiki rastrowej i wektorowej w praktyce oraz zmian w tej dziedzinie spowodowanych rozwojem sztucznej inteligencji.FORMULARZ ZGŁOSZENIA
12.Grzegorz Kowalski 6
JavaScript w akcji – historia, możliwości, przyszłość
(2 x 45 min.)

Podczas wykładu uczniowie zostaną wprowadzeni w świat JavaScript – od jego historii i ewolucji po kluczowe cechy, które uczyniły go jednym z najpopularniejszych języków programowania.
Omówienie koncepcji aplikacji SPA, pracy z drzewem DOM oraz wskazówek, jak skutecznie rozwijać swoje umiejętności w JavaScript.FORMULARZ ZGŁOSZENIA
13.Grzegorz Kowalski
Jeśli chcesz dobrze pisać w JavaScript – nie pisz w JavaScript. Wprowadzenie do TypeScript (2 × 45 min.)

Zajęcia pokażą, jak TypeScript pomaga pisać bardziej niezawodny i bezpieczny kod w JavaScript. Uczniowie dowiedzą się, czym są typy, interfejsy i klasy, oraz stworzą prostą aplikację, która zadziała bez błędów już przy kompilacji.

• Zrozumienie różnic między JavaScript a TypeScript.
• Poznanie zalet typowania statycznego.
• Praktyczne wykorzystanie TypeScript w projekcie.
• Przygotowanie do pracy z nowoczesnymi frameworkami (React, Angular).
FORMULARZ ZGŁOSZENIA
14.Grzegorz Kowalski
Pierwsza aplikacja mobilna z React Native (2 × 45 min.)

Podczas spotkania uczniowie poznają świat tworzenia aplikacji mobilnych z wykorzystaniem frameworka React Native. W trakcie zajęć dowiedzą się, jak w prosty sposób napisać pierwszą aplikację działającą jednocześnie na Androidzie i iOS, zobaczą jak działa emulator telefonu i jak wygląda proces uruchamiania projektu.
• Zrozumienie podstaw programowania aplikacji mobilnych.
• Poznanie środowiska React Native i jego możliwości.
• Uruchomienie własnej, prostej aplikacji na urządzeniu mobilnym.
• Zachęcenie do dalszego rozwijania umiejętności programowania w ekosystemie React.
FORMULARZ ZGŁOSZENIA
15.Grzegorz Kowalski
React – szybki start (2 × 45 min.)

Warsztatowy wstęp do świata nowoczesnych aplikacji webowych. Uczniowie dowiedzą się, jak działa React, czym są komponenty i stan aplikacji, oraz w jaki sposób można zbudować interaktywną stronę w mniej niż dwie godziny.

• Wprowadzenie do biblioteki React i jej podstawowych pojęć.
• Praktyczne stworzenie prostej aplikacji webowej.
• Zrozumienie zasad działania komponentów i propsów.
• Pokazanie, jak React zmienił sposób tworzenia stron internetowych.
FORMULARZ ZGŁOSZENIA
16.Grzegorz Kowalski
Programowanie mikrokontrolerów z wykorzystaniem micro:bit – nauka i zabawa (2 × 45 min.)

Podczas zajęć uczestnicy poznają micro:bit – niewielką płytkę do nauki programowania i elektroniki. Zbudują proste projekty, np. licznik kroków, termometr czy interaktywną grę, ucząc się przy tym logicznego myślenia i pracy z czujnikami.
• Wprowadzenie do mikrokontrolerów i podstaw elektroniki.
• Poznanie środowiska programistycznego MakeCode.
• Zrozumienie działania czujników i wyświetlacza LED.
• Rozwijanie kreatywności i myślenia projektowego.
FORMULARZ ZGŁOSZENIA
17.Grzegorz Kowalski
Podstawy komputerowego rozpoznawania obrazów (2 × 45 min.)

Zajęcia wprowadzają w fascynujący świat analizy obrazu i widzenia komputerowego. Uczniowie zobaczą, jak komputery potrafią rozpoznawać twarze, gesty i przedmioty, a także stworzą prosty program rozpoznający obiekty na zdjęciach.
• Zrozumienie idei komputerowego rozpoznawania obrazów.
• Poznanie podstawowych bibliotek (OpenCV, TensorFlow).
• Praktyczne eksperymenty z przetwarzaniem obrazu.
• Pokazanie zastosowań tej technologii w życiu codziennym.
FORMULARZ ZGŁOSZENIA

Wykłady można zorganizować:

  • w siedzibie WWSI (Warszawa, ul. Lewartowskiego 17) dla grupy co najmniej 25 osób;
  • w szkole (oferta dla szkół z Warszawy i okolic dla grupy co najmniej 40-50 osób);
  • online (w uzgodnionym terminie dla grupy co najmniej 25 osób).

Zgłoszenie należy przesłać na dwa tygodnie przed planowanym terminem spotkania.

Każdy uczestnik wykładu może otrzymać certyfikat – w tym celu należy wypełnić formularz dostępny w zakładce: Zaświadczenia i certyfikaty.


Noty o prowadzących wykłady:

  1. mgr inż. Andrzej Ptasznik – chemik, fizyk i wreszcie informatyk. Od 22 lat wykładowca WWSI. Wykładał między innymi bazy danych, podstawy programowania, języki i paradygmaty programowania, wykorzystanie języków R i Python w analizie danych, uczenie maszynowe. Autor i współautor wielu systemów informatycznych od systemu wspomagania synoptyka Cumulus, poprzez system obsługi firmy kolportażowej Jardes, system weryfikacji kontrahentów G2I oraz system obsługi projektów unijnych Ecorys. Aktualnie specjalizuje się w zagadnieniach uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji.
    Więcej: LinkedIn ↩︎
  2. dr inż. Dariusz Chaładyniak – wykładowca akademicki Warszawskiej Wyższej Szkoły Informatyki od 2001 roku oraz Wojskowej Akademii Technicznej od 1992 roku. Posiada m.in.: umiejętność projektowania, administrowania i zarządzania sieciami teleinformatycznymi oraz wdrażania w nich mechanizmów bezpieczeństwa. Od 2005 roku posiada uprawnienia Instruktora Akademii Cisco CNA w zakresie specjalistycznych szkoleń z systemów i sieci teleinformatycznych.
    Prowadzi zajęcia z przedmiotów takich jak: architektura systemów komputerowych, technologie sieciowe, architektura systemów i sieci teleinformatycznych, bezpieczeństwo systemów teleinformatycznych, cyberbezpieczeństwo systemów informatycznych, wykrywanie i analiza zagrożeń w sieci Internet, zaawansowane systemy ochrony informacji. Kierował oraz brał udział w kilku projektach dofinansowanych ze środków Unii Europejskiej. Wyróżniony m.in.: dyplomem uznania WWSI, odznaką i tytułem Zasłużonego Sportowca WAT, odznaką i tytułem Zasłużonego Nauczyciela Akademickiego WAT, Medalem Komisji Edukacji Narodowej, nagrodą „Best Practices in Education 2013” przyznaną przez Informatics Europe.
    Więcej: LinkedIn ↩︎
  3. inż. Michał Sitek – pracuje w sektorze bankowym na Wyspach Brytyjskich na stanowisku Senior Software Engineer. Wieloletni specjalista od technologii internetowych, a najswobodniej czuje się w środowisku .NET. Wykładowca z pasją dzielenia się wiedzą z kolejnym pokoleniem programistów.
    Więcej: LinkedIn ↩︎
  4. dr inż. Dariusz Pałka – wykładowca WWSi, powadzi zajęcia dotyczące bezpieczeństwa systemów informacyjnych, bezpieczeństwa systemów informatycznych oraz cyberbezpieczeństwa. Zainteresowania z zakresu chmury obliczeniowej przyczyniły się od badania środowisk chmurowych Microsoft Azure oraz Amazon Web Services. Posiada ponad dwudziestoletnie doświadczenie w pracy na stanowiskach związanych z projektowaniem oraz wdrażaniem systemów informatycznych oraz trzyletnie doświadczenie w pracy przy projektowaniu standardów i architektury cyberbezpieczeństwa w operatorze kluczowych usług RP. Ukończył szereg informatycznych szkoleń specjalistycznych, w tym szkoleń z zrządzania usługami chmurowymi, a także studia Executive Master Business Administration w zakresie cyberbezpieczeństwa oraz usług cyfrowych. Posiada certyfikat AWS Solutions Architect Associate – Practice (SAA-P01).
    Więcej: LinkedIn ↩︎
  5. mgr Małgorzata Mirgos – grafik komputerowy oraz projektant UX/UI. Wykładowca WWSI. Entuzjastka nowych technologii w życiu codziennym. W swoich projektach kładzie nacisk na przydatność i użyteczność oraz zrozumienie ludzkich potrzeb. Po godzinach komponuje piosenki i tworzy do nich animacje.
    Więcej:  www.mirgostudio.pl ↩︎
  6. mgr Grzegorz Kowalski – Full Stack Web Developer JS/C#, Team Leader, wykładowca WWSI, trener IT. Związany od 15 lat z branżą IT. Zaczynał jako webmaster w lokalnej gazecie. Obecnie jest liderem technicznym ponad 40-osobowego zespołu developerskiego w Polskim Radiu S.A. Odpowiada za cały obszar projektowania, produkcji i utrzymania aplikacji webowych i mobilnych. Dobrze czuje się w technologiach frontendowych i mobilnych, takich jak React, Redux, React Native, Phaser.io oraz backendowych .NET MVC, .NET Core, bazach danych oraz usługach chmurowych. Jest zwolennikiem i praktykiem zwinnych metodologii wytwarzania oprogramowania, w szczególności Scruma. Ma ponad 5-letnie doświadczenie jako trener IT i wykładowca. W wolnych chwilach interesuje się gamedev, tematyką Web3 i podróżami. Jest adeptem i instruktorem sztuk walki. Lubi dzielić się wiedzą i uczyć (dorosłych tworzenia oprogramowania, a dzieci sztuk walki).
    Więcej: LinkedIn ↩︎