
OFERTA DLA GRUP ZORGANIZOWANYCH/KLAS
WWSI realizuje projekt w ramach programu operacyjnego FERS: Dostosowanie oferty kształcenia na kierunku informatyka prowadzonym przez Warszawską Wyższą Szkołę Informatyki do rynku pracy oraz potrzeb zielonej i cyfrowej transformacji (więcej informacji o projekcie: TUTAJ (link do strony).
W ramach działań na rzecz rekrutacji świadomych kandydatów zapraszamy grupy ze szkół ponadpodstawowych do udziału w wykładach/spotkaniach prezentujących specyfikę specjalności realizowanych na kierunku informatyka.
Zapraszamy do zapoznania się z ofertą wykładów w drugim semestrze roku akademickiego 2024/2025.
Wykłady w formule 45 minut lub 2 x 45 minut w skondensowany sposób przybliżą zagadnienia z zakresu nowoczesnych technologii, z którymi mamy na co dzień do czynienia i które wpływają na kształt otaczającej nas rzeczywistości. Postarają się odpowiedzieć w możliwie przystępny sposób na pytanie: jak to działa?
Na spotkaniach będzie również czas na rozmowę i zadawanie pytań.
Aby zamówić wybrany wykład dla klasy, należy przesłać formularz zgłoszenia, podając proponowany termin oraz wskazując temat z listy.
| Lp. | Prowadzący, tytuł i opis wykładu | Cel wykładu | Formularz |
|---|---|---|---|
| 1. | Andrzej Ptasznik 1 Python – od funkcji liniowej do sieci neuronowej (2 x 45 min.) Opis wykładu: W trakcie spotkania wprowadzimy uczniów w fascynujący świat sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego, zaczynając od podstaw matematycznych funkcji liniowych, aż po zrozumienie, czym są sieci neuronowe. Wykład będzie łączył teorię z praktyką, prezentując przykłady w języku Python, które pomogą zrozumieć, jak komputery uczą się na podstawie danych. | • Przedstawienie podstawowych pojęć związanych z funkcjami liniowymi i ich znaczeniem w uczeniu maszynowym. • Wprowadzenie do języka Python jako narzędzia do analizy danych i budowy modeli. • Wyjaśnienie, czym są sieci neuronowe i jak działają na podstawowym poziomie. • Zaprezentowanie prostych przykładów implementacji modeli w Pythonie. | FORMULARZ ZGŁOSZENIA |
| 2. | Andrzej Ptasznik Jak polubić sztuczną inteligencję (2 x 45 min.) Opis wykładu: Spotkanie przybliży uczniom fascynujący świat sztucznej inteligencji (SI) w sposób przystępny i angażujący. Podczas wykładu omówimy, czym jest SI, jakie ma zastosowania w codziennym życiu oraz jak można rozpocząć przygodę z programowaniem i uczeniem maszynowym, korzystając z języka Python. Przedstawimy również praktyczne przykłady prostych programów w Pythonie, które pomogą zrozumieć podstawowe koncepcje stojące za sztuczną inteligencją. | • Przybliżenie pojęcia sztucznej inteligencji i jej znaczenia we współczesnym świecie. • Zrozumienie podstawowych koncepcji uczenia maszynowego. • Zachęcenie uczniów do zainteresowania się tematyką SI i programowania. • Przedstawienie prostych przykładów w Pythonie ilustrujących działanie algorytmów SI. | FORMULARZ ZGŁOSZENIA |
| 3. | Andrzej Ptasznik Dlaczego Python jest modny i jak najlepiej go zrozumieć (2 x 45 min.) Opis wykładu: W trakcie spotkania dowiesz się, dlaczego Python stał się jednym z najpopularniejszych języków programowania na świecie. Poznasz jego zastosowania w różnych dziedzinach, od tworzenia stron internetowych, przez analizę danych, aż po sztuczną inteligencję. Wykład będzie połączeniem teorii z praktyką – wspólnie napiszemy proste programy w Pythonie, które pomogą Ci zrozumieć podstawowe koncepcje tego języka. | • Zrozumienie, dlaczego Python jest tak popularny i w jakich dziedzinach znajduje zastosowanie. • Poznanie podstaw składni i struktury języka Python. • Napisanie prostych programów w Pythonie. • Zachęcenie do dalszej nauki programowania. | FORMULARZ ZGŁOSZENIA |
| 4. | Dariusz Chaładyniak 2 Adresowanie komputerów we współczesnych sieciach teleinformatycznych (2 x 45 min.) Uczestnik wykładu dowie się, na czym polega adresowanie fizyczne i logiczne urządzeń sieciowych, jakie są możliwe transmisje w sieciach teleinformatycznych, pozna schemat adresowania IPv4 i IPv6 oraz zapozna się z podziałem sieci na podsieci za pomocą masek. | • Wprowadzenie do adresacji IP, • Adresowanie fizyczne i logiczne, • Rodzaje transmisji IP, • Charakterystyka protokołu IPv4, • Adresowanie klasowe, adresowanie bezklasowe, • Podział sieci na podsieci, • Charakterystyka protokołu IPv6 | FORMULARZ ZGŁOSZENIA |
| 5. | Dariusz Chaładyniak Podstawy budowy i działania sieci komputerowych (2 x 45 min.) Uczestnik wykładu dowie się jak działają sieci komputerowe, jakie występują w nich aktywne i pasywne urządzenia sieciowe oraz w jakich topologiach można komputery ze sobą łączyć. | • Krótka historia sieci komputerowych • Wybrane modele sieciowe (ISO/OSI, TCP/IP) • Wybrane urządzenia sieciowe (karty sieciowe, koncentratory, przełączniki, routery) • Topologie sieciowe (magistrala, gwiazda, pierścień) | FORMULARZ ZGŁOSZENIA |
| 6. | Dariusz Chaładyniak Przewodowy i bezprzewodowy dostęp do danych w Internecie (2 x 45 min.) Uczestnik wykładu dowie się, jakie organizacje standaryzują media transmisyjne, zapozna się z budową i przeznaczeniem kabli koncentrycznych, skrętkowych oraz światłowodowych, a także zrozumie, jak działają współczesne systemy bezprzewodowe. | • Wprowadzenie do mediów transmisyjnych • Kable koncentryczne (cienkie, grube) • Kable skrętkowe (nieekranowane, ekranowane, foliowane) • Kable światłowodowe (jednomodowe, wielomodowe) • Media bezprzewodowe (Wi-Fi, bluetooth, sieci komórkowe, łączność satelitarna) | FORMULARZ ZGŁOSZENIA |
| 7. | Dariusz Chaładyniak Cyberbezpieczeństwo systemów teleinformatycznych (2 x 45 min.) Uczestnik wykładu dowie się, co to są czarne, białe, szare i niebieskie kapelusze, pozna, jakie są różnice pomiędzy hakerami i krakerami i kto to są phreakerzy, zrozumie działanie wybranych rodzajów złośliwego oprogramowania, a także zapozna się z przykładowymi zagrożeniami w cyberprzestrzeni. | • Wyjaśnienie pojęć: haking, kraking, phreaking, script kiddie, lamer, newbie • Rodzaje złośliwego oprogramowania (wirusy, robaki, trojany, ransomware, rootkit, botnet, spyware) • Wybrane zagrożenia w cyberprzestrzeni (backdoor, browser hijacker, clickbait, cyberbullying, deepfake, flaming, fonoholizm, griefing, hejt, oversharing, phubbing, quishing, trolling, stalking | FORMULARZ ZGŁOSZENIA |
| 8. | Michał Sitek 3 Zbuduj własną aplikację z chatbotem (2 x 45 min.) Podczas wykładu uczestnicy poznają proces tworzenia nowoczesnej aplikacji internetowej w technologii .NET i Blazor Web App, integrującej się z modelem językowym OpenAI za pomocą biblioteki Microsoft.Extensions.AI. W praktyczny sposób zostanie pokazane, jak zbudować interfejs konwersacji z chatbotem – od podstawowej obsługi wiadomości po strumieniowe odpowiedzi i zapisywanie historii czatu. Uczestnicy dowiedzą się również, czym jest prompt engineering i jak skutecznie formułować zapytania do modeli AI. Spotkanie łączy w sobie elementy programowania, projektowania interfejsów oraz pracy z nowoczesnymi narzędziami sztucznej inteligencji. | Stworzenie aplikacji internetowej w technologii .NET (C#) Integracja z zewnętrzną usługą (komunikacja z Open AI za pomocą Microsoft.Extensions.AI) • Podstawy prompt engineeringu • Stworzenie prostego interfejsu graficznego aplikacji internetowej z wykorzystaniem Blazor Web App • Podstawy tworzenia aplikacji internetowych • Implementacja interfejsu konwersacji (dymki, strumieniowe ładowanie wiadomości) • Interakcja z GPT poprzez interaktywny formularz • Historia konwersacji | FORMULARZ ZGŁOSZENIA |
| 9. | Dariusz Pałka 4 Internet rzeczy (2 x 45 min.) Podczas spotkania uczniowie: – Dowiedzą się, czym jest internet rzeczy – Zobaczą przykłady zastosowań – Poznają programowanie urządzeń internetu rzeczy | Przybliżenie informacji o tym, czy jest internet rzeczy – jak urządzenia połączone w sieci i komunikujące się ze sobą mogą tworzyć inteligentne otoczenie wyręczające człowieka w wielu codziennych czynnościach. | FORMULARZ ZGŁOSZENIA |
| 10. | Dariusz Pałka Chmura obliczeniowa AWS (2 x 45 min.) Podczas spotkania uczniowie: – Dowiedzą się, czym jest chmura obliczeniowa – Poznają infrastrukturę globalną chmury obliczeniowej – Poznają zasadnicze usługi chmury obliczeniowej | Wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z chmurą obliczeniową, przybliżenie sposobu jej działania oraz możliwości jej wykorzystania. | FORMULARZ ZGŁOSZENIA |
| 11. | Małgorzata Mirgos 5 Grafika komputerowa – zastosowanie (2 x 45 min.) Podczas spotkania uczniowie: – Dowiedzą się, czym jest grafika rastrowa i wektorowa, – Poznają różnice i zastosowania grafiki rastrowej i wektorowej w praktyce, – Poznają oprogramowanie do wykonywania grafiki komputerowej, – Dowiedzą się, jak sztuczna inteligencja wpływa na projektowanie graficzne. – Dowiedzą się, na czym polega projektowanie graficzne – Zobaczą przykłady różnych kompozycji m.in. projekty stworzone na zasadzie złotego podziału, kompozycje typograficzne | Wyjaśnienie podstaw zastosowania grafiki rastrowej i wektorowej w praktyce oraz zmian w tej dziedzinie spowodowanych rozwojem sztucznej inteligencji. | FORMULARZ ZGŁOSZENIA |
| 12. | Grzegorz Kowalski 6 JavaScript w akcji – historia, możliwości, przyszłość (2 x 45 min.) Podczas wykładu uczniowie zostaną wprowadzeni w świat JavaScript – od jego historii i ewolucji po kluczowe cechy, które uczyniły go jednym z najpopularniejszych języków programowania. | Omówienie koncepcji aplikacji SPA, pracy z drzewem DOM oraz wskazówek, jak skutecznie rozwijać swoje umiejętności w JavaScript. | FORMULARZ ZGŁOSZENIA |
| 13. | Grzegorz Kowalski Jeśli chcesz dobrze pisać w JavaScript – nie pisz w JavaScript. Wprowadzenie do TypeScript (2 × 45 min.) Zajęcia pokażą, jak TypeScript pomaga pisać bardziej niezawodny i bezpieczny kod w JavaScript. Uczniowie dowiedzą się, czym są typy, interfejsy i klasy, oraz stworzą prostą aplikację, która zadziała bez błędów już przy kompilacji. | • Zrozumienie różnic między JavaScript a TypeScript. • Poznanie zalet typowania statycznego. • Praktyczne wykorzystanie TypeScript w projekcie. • Przygotowanie do pracy z nowoczesnymi frameworkami (React, Angular). | FORMULARZ ZGŁOSZENIA |
| 14. | Grzegorz Kowalski Pierwsza aplikacja mobilna z React Native (2 × 45 min.) Podczas spotkania uczniowie poznają świat tworzenia aplikacji mobilnych z wykorzystaniem frameworka React Native. W trakcie zajęć dowiedzą się, jak w prosty sposób napisać pierwszą aplikację działającą jednocześnie na Androidzie i iOS, zobaczą jak działa emulator telefonu i jak wygląda proces uruchamiania projektu. | • Zrozumienie podstaw programowania aplikacji mobilnych. • Poznanie środowiska React Native i jego możliwości. • Uruchomienie własnej, prostej aplikacji na urządzeniu mobilnym. • Zachęcenie do dalszego rozwijania umiejętności programowania w ekosystemie React. | FORMULARZ ZGŁOSZENIA |
| 15. | Grzegorz Kowalski React – szybki start (2 × 45 min.) Warsztatowy wstęp do świata nowoczesnych aplikacji webowych. Uczniowie dowiedzą się, jak działa React, czym są komponenty i stan aplikacji, oraz w jaki sposób można zbudować interaktywną stronę w mniej niż dwie godziny. | • Wprowadzenie do biblioteki React i jej podstawowych pojęć. • Praktyczne stworzenie prostej aplikacji webowej. • Zrozumienie zasad działania komponentów i propsów. • Pokazanie, jak React zmienił sposób tworzenia stron internetowych. | FORMULARZ ZGŁOSZENIA |
| 16. | Grzegorz Kowalski Programowanie mikrokontrolerów z wykorzystaniem micro:bit – nauka i zabawa (2 × 45 min.) Podczas zajęć uczestnicy poznają micro:bit – niewielką płytkę do nauki programowania i elektroniki. Zbudują proste projekty, np. licznik kroków, termometr czy interaktywną grę, ucząc się przy tym logicznego myślenia i pracy z czujnikami. | • Wprowadzenie do mikrokontrolerów i podstaw elektroniki. • Poznanie środowiska programistycznego MakeCode. • Zrozumienie działania czujników i wyświetlacza LED. • Rozwijanie kreatywności i myślenia projektowego. | FORMULARZ ZGŁOSZENIA |
| 17. | Grzegorz Kowalski Podstawy komputerowego rozpoznawania obrazów (2 × 45 min.) Zajęcia wprowadzają w fascynujący świat analizy obrazu i widzenia komputerowego. Uczniowie zobaczą, jak komputery potrafią rozpoznawać twarze, gesty i przedmioty, a także stworzą prosty program rozpoznający obiekty na zdjęciach. | • Zrozumienie idei komputerowego rozpoznawania obrazów. • Poznanie podstawowych bibliotek (OpenCV, TensorFlow). • Praktyczne eksperymenty z przetwarzaniem obrazu. • Pokazanie zastosowań tej technologii w życiu codziennym. | FORMULARZ ZGŁOSZENIA |
Wykłady można zorganizować:
- w siedzibie WWSI (Warszawa, ul. Lewartowskiego 17) dla grupy co najmniej 25 osób;
- w szkole (oferta dla szkół z Warszawy i okolic dla grupy co najmniej 40-50 osób);
- online (w uzgodnionym terminie dla grupy co najmniej 25 osób).
Zgłoszenie należy przesłać na dwa tygodnie przed planowanym terminem spotkania.
Każdy uczestnik wykładu może otrzymać certyfikat – w tym celu należy wypełnić formularz dostępny w zakładce: Zaświadczenia i certyfikaty.
Noty o prowadzących wykłady:
- mgr inż. Andrzej Ptasznik – chemik, fizyk i wreszcie informatyk. Od 22 lat wykładowca WWSI. Wykładał między innymi bazy danych, podstawy programowania, języki i paradygmaty programowania, wykorzystanie języków R i Python w analizie danych, uczenie maszynowe. Autor i współautor wielu systemów informatycznych od systemu wspomagania synoptyka Cumulus, poprzez system obsługi firmy kolportażowej Jardes, system weryfikacji kontrahentów G2I oraz system obsługi projektów unijnych Ecorys. Aktualnie specjalizuje się w zagadnieniach uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji.
Więcej: LinkedIn ↩︎ - dr inż. Dariusz Chaładyniak – wykładowca akademicki Warszawskiej Wyższej Szkoły Informatyki od 2001 roku oraz Wojskowej Akademii Technicznej od 1992 roku. Posiada m.in.: umiejętność projektowania, administrowania i zarządzania sieciami teleinformatycznymi oraz wdrażania w nich mechanizmów bezpieczeństwa. Od 2005 roku posiada uprawnienia Instruktora Akademii Cisco CNA w zakresie specjalistycznych szkoleń z systemów i sieci teleinformatycznych.
Prowadzi zajęcia z przedmiotów takich jak: architektura systemów komputerowych, technologie sieciowe, architektura systemów i sieci teleinformatycznych, bezpieczeństwo systemów teleinformatycznych, cyberbezpieczeństwo systemów informatycznych, wykrywanie i analiza zagrożeń w sieci Internet, zaawansowane systemy ochrony informacji. Kierował oraz brał udział w kilku projektach dofinansowanych ze środków Unii Europejskiej. Wyróżniony m.in.: dyplomem uznania WWSI, odznaką i tytułem Zasłużonego Sportowca WAT, odznaką i tytułem Zasłużonego Nauczyciela Akademickiego WAT, Medalem Komisji Edukacji Narodowej, nagrodą „Best Practices in Education 2013” przyznaną przez Informatics Europe.
Więcej: LinkedIn ↩︎ - inż. Michał Sitek – pracuje w sektorze bankowym na Wyspach Brytyjskich na stanowisku Senior Software Engineer. Wieloletni specjalista od technologii internetowych, a najswobodniej czuje się w środowisku .NET. Wykładowca z pasją dzielenia się wiedzą z kolejnym pokoleniem programistów.
Więcej: LinkedIn ↩︎ - dr inż. Dariusz Pałka – wykładowca WWSi, powadzi zajęcia dotyczące bezpieczeństwa systemów informacyjnych, bezpieczeństwa systemów informatycznych oraz cyberbezpieczeństwa. Zainteresowania z zakresu chmury obliczeniowej przyczyniły się od badania środowisk chmurowych Microsoft Azure oraz Amazon Web Services. Posiada ponad dwudziestoletnie doświadczenie w pracy na stanowiskach związanych z projektowaniem oraz wdrażaniem systemów informatycznych oraz trzyletnie doświadczenie w pracy przy projektowaniu standardów i architektury cyberbezpieczeństwa w operatorze kluczowych usług RP. Ukończył szereg informatycznych szkoleń specjalistycznych, w tym szkoleń z zrządzania usługami chmurowymi, a także studia Executive Master Business Administration w zakresie cyberbezpieczeństwa oraz usług cyfrowych. Posiada certyfikat AWS Solutions Architect Associate – Practice (SAA-P01).
Więcej: LinkedIn ↩︎ - mgr Małgorzata Mirgos – grafik komputerowy oraz projektant UX/UI. Wykładowca WWSI. Entuzjastka nowych technologii w życiu codziennym. W swoich projektach kładzie nacisk na przydatność i użyteczność oraz zrozumienie ludzkich potrzeb. Po godzinach komponuje piosenki i tworzy do nich animacje.
Więcej: www.mirgostudio.pl ↩︎ - mgr Grzegorz Kowalski – Full Stack Web Developer JS/C#, Team Leader, wykładowca WWSI, trener IT. Związany od 15 lat z branżą IT. Zaczynał jako webmaster w lokalnej gazecie. Obecnie jest liderem technicznym ponad 40-osobowego zespołu developerskiego w Polskim Radiu S.A. Odpowiada za cały obszar projektowania, produkcji i utrzymania aplikacji webowych i mobilnych. Dobrze czuje się w technologiach frontendowych i mobilnych, takich jak React, Redux, React Native, Phaser.io oraz backendowych .NET MVC, .NET Core, bazach danych oraz usługach chmurowych. Jest zwolennikiem i praktykiem zwinnych metodologii wytwarzania oprogramowania, w szczególności Scruma. Ma ponad 5-letnie doświadczenie jako trener IT i wykładowca. W wolnych chwilach interesuje się gamedev, tematyką Web3 i podróżami. Jest adeptem i instruktorem sztuk walki. Lubi dzielić się wiedzą i uczyć (dorosłych tworzenia oprogramowania, a dzieci sztuk walki).
Więcej: LinkedIn ↩︎
