Warszawska Wyższa Szkoła Informatyki

Kurs dla nauczycieli – Aplikacje internetowe z pakietem Streamlit

Młodzieżowa Akademia IT zaprasza na kurs dla nauczycieli – Aplikacje internetowe z pakietem Streamlit

Opis kursu

Kurs Aplikacje internetowe z pakietem Streamlit stanowi praktyczne wprowadzenie do tworzenia prostych, interaktywnych aplikacji webowych w języku Python. Streamlit to biblioteka Pythona typu open source, która ułatwia tworzenie i udostępnianie niestandardowych aplikacji internetowych do uczenia maszynowego i nauki o danych. Uczestnicy poznają, w jaki sposób łączyć analizę i wizualizację danych z podstawowymi elementami uczenia maszynowego oraz jak osadzić modele ML w aplikacjach dostępnych przez przeglądarkę. Zajęcia pokazują krok po kroku, jak zainstalować i skonfigurować środowisko, tworzyć komponenty interfejsu użytkownika, wczytywać oraz przetwarzać dane, a także prezentować wyniki analityczne i predykcje modeli w postaci czytelnego dashboardu.

  • Praktyczne podejście: każda część kursu składa się z prezentacji koncepcji i ćwiczeń warsztatowych, w trakcie których uczestnicy tworzą kolejne moduły aplikacji. Interaktywne aplikacje: głównym środowiskiem pracy jest Streamlit – dzięki niemu uczestnicy szybko zobaczą efekty w przeglądarce.
  • Analiza i wizualizacja danych: kurs obejmuje tworzenie tabel, wykresów, dashboardów. Uczestnicy nauczą się, jak efektywnie prezentować dane oraz umożliwiać ich filtrowanie.
  • Elementy uczenia maszynowego: dla wybranych prostych modeli (np. klasyfikacja, regresja) pokażemy, jak wczytać je do aplikacji, umożliwiając interaktywne przewidywanie.
  • Publikacja i utrzymanie: zostaną omówione podstawy wdrożenia aplikacji na platformy takie jak Streamlit Community Cloud, a także zasady optymalizacji i utrzymania kodu.

Kurs obejmuje:

  • 2 godziny lekcyjne – spotkanie organizacyjne, w ramach którego konfigurowane będą środowiska pracy
  • 20 godzin lekcyjnych szkolenia (10 spotkań po 2 godziny lekcyjne)
  • 2 godziny lekcyjne – spotkanie końcowe – podsumowanie szkolenia i test końcowy
  • W trakcie spotkań będą wykonywane przykładowe programy odpowiadające omawianym zagadnieniom. Spotkania będą nagrywane i w ramach każdego spotkania powstanie notatnik Jupyter z kodami źródłowymi. Zarówno nagrania, jak i przykładowy notatniki będą udostępniane uczestnikom.

Wymagania wstępne:

  • znajomość Pythona w zakresie podstaw (pisanie prostych skryptów, praca z bibliotekami takimi jak pandas),
  • zrozumienie podstaw statystyki (opcjonalne) – ułatwi to analizę danych i interpretację wyników modeli,
  • zalecane zainstalowanie środowiska programistycznego Anaconda lub innego środowisko z Pythonem 3.9+ oraz dostęp do przeglądarki internetowej.

Ramowy zakres kursu i harmonogram spotkań:

Lp.TematData
(niedziela)
Godzina
1Wprowadzenie do Streamlit
Instalacja i omówienie narzędzi (Python, Anaconda)
• Uruchamianie prostej aplikacji w Streamlit (streamlit run app.py)
• Główne komponenty interfejsu (nagłówki
2.03.202518.30:20.05
2Interaktywne elementy UI (widgety) i panel boczny – cz. 1
• st.button, st.selectbox, st.slider, st.sidebar – budowa prostych formularzy
• Obsługa zdarzeń (np. kliknięcie przycisku, wybranie opcji)
• Przykładowy formularz do wprowadzania danych przez użytkownika
9.03.202418.30:20.05
3Interaktywne elementy UI (widgety) i panel boczny – cz. 2
• st.button, st.selectbox, st.slider, st.sidebar – budowa prostych formularzy
• Obsługa zdarzeń (np. kliknięcie przycisku, wybranie opcji)
• Przykładowy formularz do wprowadzania danych przez użytkownika
16.03.202518.30:20.05
4Wczytywanie i wyświetlanie danych (EDA)
• Wgrywanie plików CSV, Excel (komponent st.file_uploader)
• Podstawy pandas – filtrowanie, podstawowa statystyka (describe)
• Prezentacja danych w st.dataframe i st.table
23.03.202518.30:20.05
5Wizualizacja danych
• Wbudowane wykresy (st.line_chart, st.bar_chart)
• Integracja z matplotlib, seaborn i altair
• Dobór typów wykresów do danych (histogram, scatterplot, boxplot)
30.03.202518.30:20.05
6Obsługa stanu i formularzy
• Różnica między natychmiastowym odświeżaniem a formularzami (with st.form(): …)
• st.form_submit_button oraz st.session_state do przechowywania danych użytkownika
• Praktyka: dynamiczne generowanie podsumowań po kliknięciu
6.04.202518.30:20.05
7Podstawy uczenia maszynowego w Streamlit – cz. 1
• Integracja z bibliotekami ML (scikit-learn, TensorFlow) w aplikacji
• Trenowanie prostego modelu (np. klasyfikacja Iris, regresja)
• Prezentacja wyników modelu i interaktywne wprowadzanie cech (suwaki)
13.04.202518.30:20.05
8Podstawy uczenia maszynowego w Streamlit – cz. 2
• Integracja z bibliotekami ML (scikit-learn, TensorFlow) w aplikacji
• Trenowanie prostego modelu (np. klasyfikacja Iris, regresja)
• Prezentacja wyników modelu i interaktywne wprowadzanie cech (suwaki)
27.04.202518.30:20.05
9Integracja aplikacji Streamlit z bzami danych
• st.cache_data (lub st.cache) do optymalizacji ładowania danych i obliczeń
• Integracja z bazą danych (np. SQLite, PostgreSQL) – odczyt i zapis
• Rozszerzenia typu streamlit-aggrid czy biblioteki mapowe (pydeck/folium)
11.05.202518.30:20.05
10Warsztaty – budowa aplikacji udostępniającej model AI – cz. 118.05.202518.30:20.05
11Warsztaty – budowa aplikacji udostępniającej model AI – cz. 225.05.202518.30:20.05
12Zakończenie szkolenia – test końcowy1.06.202518.30:20.05

Andrzej Ptasznik wykładowca

Kurs poprowadzi mgr inż. Andrzej Ptasznik – chemik, fizyk i wreszcie informatyk. Od 22 lat wykładowca WWSI. Wykładał między innymi bazy danych, podstawy programowania, języki i paradygmaty programowania, wykorzystanie języków R i Python w analizie danych, uczenie maszynowe. Autor i współautor wielu systemów informatycznych od systemu wspomagania synoptyka Cumulus, poprzez system obsługi firmy kolportażowej Jardes, system weryfikacji kontrahentów G2I oraz system obsługi projektów unijnych Ecorys. Aktualnie specjalizuje się w zagadnieniach uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji.

Więcej: LinkedIn 

Rejestracja na kurs:

Kurs jest nieodpłatny dla nauczycieli, jednak uczestnicy zobowiązani będą do wzięcia wraz z młodzieżą ze szkoły, w której uczą, udziału w co najmniej jednym wybranym wykładzie dla zorganizowanych grup/klas. Lista wykładów MAIT znajduje się na stronie Infonalia – jak to działa? Wykłady dla grup szkolnych (link do strony), propozycje nowych wykładów pojawią się w marcu. W wykładach można uczestniczyć na miejscu w siedzibie WWSI, zaprosić wykładowcę z WWSI do siedziby szkoły lub połączyć online.

Możliwe jest również podpisanie umowy o współpracy między państwa szkołą a naszą uczelnią (wzór udostępnimy osobom zainteresowanym).

Kurs będzie realizowany w formule zdalnej z wykorzystaniem platformy Teams.

Termin przesłania formularza upływa 24 lutego 2025 r.

Osoby, które zostaną zakwalifikowane na kurs, otrzymają potwierdzenie na adres e-mail podany w formularzu, a następnie dane dostępu do spotkań.

Limit osób w grupie: 30

Certyfikat ukończenia:

Zaświadczenie potwierdzające ukończenie kursu otrzymają uczestnicy, którzy wezmą udział w 75% spotkań. W przypadku niższej frekwencji przy jednoczesnym pozytywnie zaliczonym teście decyzję o ukończeniu kursu podejmie prowadzący.

Udział w kursie jest nieodpłatny.

Szczegółowych informacji udziela biuro projektu:
kontakt@uniwersytet-wirtualny.edu.pl
tel. 0 22 489 64 90/93