Prace badawcze i projekty rozwojowe
Warszawska Wyższa Szkoła Informatyki aktywnie uczestniczy w krajowych i międzynarodowych programach umożliwiających finansowanie inicjatyw edukacyjnych, rozwojowych oraz badawczych. Aktualnie WWSI realizuje projekty związane z szeroko rozumianym rozwojem uczelni jako instytucji realizującej kształcenie na wysokim poziomie dla różnych grup interesariuszy. WWSI podjęła również wyzwanie związane z dostosowaniem procesu kształcenia oraz infrastruktury uczelni do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Uczelnia jest także członkiem międzynarodowych konsorcjów realizujących działania na rzecz badania i rozwoju kompetencji IT w Unii Europejskiej.
AKTUALNIE REALIZOWANE PROJEKTY
Projekty realizowane w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus:
Dostosowanie oferty kształcenia na kierunku informatyka prowadzonym przez Warszawską Wyższą Szkołę Informatyki do rynku pracy oraz potrzeb zielonej i cyfrowej transformacji
Okres realizacji: 1 listopada 2024 – 31 sierpnia 2029
Celem projektu jest kompleksowy rozwój oferty kształcenia na kierunku informatyka prowadzonym przez Warszawską Wyższą Szkołę Informatyki w zakresie dostosowania jej do aktualnych trendów na rynku pracy oraz potrzeb zielonej i cyfrowej transformacji poprzez poprawę efektów kształcenia osiąganych przez studentów dzięki modyfikacji programów kształcenia, modernizacji infrastruktury służącej do dydaktyki, podniesieniu kompetencji kadry dydaktycznej oraz zwiększenie świadomości na temat specyfiki studiów na kierunku informatyka wśród potencjalnych kandydatów.
Cel ten zostanie osiągnięty poprzez następujące działania:
1. Modyfikacje programu kształcenia kierunku informatyka w porozumieniu z pracodawcami i praktykami:
- wprowadzenie do oferty studiów nowych, zgodnych z aktualnymi trendami rozwoju branży IT specjalizacji,
- modyfikację programów kształcenia wybranych, prowadzonych już specjalizacji uwzględniającą najnowsze technologie i środowiska pracy oraz oczekiwania pracodawców,
- wdrożenie modyfikacji programu kształcenia na kierunku informatyka w zakresie bloku przedmiotów podstawowych poprzez wprowadzenie treści z zakresu projektowania uniwersalnego w informatyce jako kompetencji zgodnej z politykami krajowymi i UE w kontekście zapewniania równego dostępu do produktów cyfrowych dla osób ze szczególnymi potrzebami.
2. Rozwój oferty dodatkowej dla studentów/ek w postaci: zajęć z praktykami, szkoleń i kursów zakończonych uzyskaniem certyfikatów branżowych. Przyczyni się do zwiększenia udziału elementów praktycznych w kształceniu oraz lepszego przygotowania studentów/ek do wejścia na rynek pracy.
3. Wdrożenie programu na rzecz retencji studentów/ek na studiach adresowanego do dwóch grup interesariuszy:
A. Studenci: zajęcia wyrównawcze, dodatkowe zajęcia z praktykami, szkolenia z zakresu efektywnego uczenia się w sytuacji edukacji hybrydowej.
B. Kandydaci na studia: otwarte (online) wykłady prezentujące specyfikę studiów na kierunku informatyka oraz poszczególnych specjalności oraz spotkania z absolwentami uczelni w ramach preorientacji zawodowej.
4. Rozwój kompetencji kadry zaangażowanej w kształcenie ma modyfikowanym kierunku w zakresie: kompetencji cyfrowych, świadomości z zakresu zielonej transformacji, projektowania uniwersalnego, zaawansowanego wykorzystania narzędzi do kształcenia zdalnego oraz wiedzy merytorycznej zgodnej z reprezentowanym obszarem dydaktyki. W wyniku realizacji powyższych działań założono osiągnięcie następujących rezultatów:
- WWSI jako uczelnia prowadząca studia na profilu praktycznym poprawi stopień dostosowania kształcenia na kierunku informatyka do potrzeb rozwoju gospodarki oraz zielonej i cyfrowej transformacji,
- 332 studentów i studentek oraz 45 dydaktyków uczestniczących w kształceniu otrzyma możliwość podniesienia kompetencji i/lub uzyskania kwalifikacji w zakresie dziedziny studiów oraz kompetencji cyfrowych, kompetencji z zakresu projektowania uniwersalnego i zielonej transformacji,
- powstanie ogólnodostępna biblioteka materiałów prezentujących specyfikę studiów na kierunku informatyka z uwzględnieniem poszczególnych specjalizacji, co przyczyni się do bardziej świadomego wyboru studiów przez kandydatów (ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb kobiet biorących pod uwagę studia na kierunku informatyka) a w konsekwencji zmniejszenia drop-outu studentów na pierwszych semestrach studiów.
Wartość projektu: 4 185 140,95 zł
Dofinansowanie ze środków europejskich: 3 453 578,31 zł
Uczelnia cyfrowa – uczelnia dostępna
Okres realizacji: 1 lutego 2025 – 31 marca 2028
Celem projektu jest zwiększenie poziomu dostępności Warszawskiej Wyższej Szkoły Informatyki dla osób ze szczególnymi potrzebami (w tym dla os. z niepełnosprawnościami) poprzez stworzenie warunków do możliwie równego korzystania z oferty uczelni dla wszystkich studiujących, pracujących oraz innych osób zainteresowanych ofertą dydaktyczną.
Cel ten zostanie osiągnięty poprzez działania dotyczące wszystkich obszarów dostępności:
- Na poziomie struktury organizacji i procedur zostaną podjęte działania, które wzmocnią jednostkę odpowiadającą za zapewnianie dostępności w uczelni oraz przyczynią się do utrwalenia systemowego podejścia do kwestii dostępności w WWSI. Zostanie powołany interdyscyplinarny Zespół ds. dostępności, który zaangażuje w dział. na rzecz dostępności przedstawicieli kluczowych jednostek uczelni.
- W obszarze dostępności architektonicznej zostanie zlikwidowana część istniejących barier (m.in. niedostępne wejście do budynku), zostaną wprowadzone nowe udogodnienia dla osób z niepełnosprawnością słuchu (pętle indukcyjne w salach dydaktycznych) oraz powstanie plan likwidacji pozostałych barier architektonicznych.
- W ramach zwiększenia dostępności informacyjno-komunikacyjnej działania skupią się na dwóch najbardziej problematycznych obszarach: dostępności procesu rekrutacji oraz dostępności wydarzeń organizowanych przez uczelnię. Zostaną utworzone dedykowane stanowiska oraz zakupiona infrastruktura techniczna, która przyczyni się do zwiększenia dostępności w tych obszarach.
- W obszarze dostępności cyfrowej i technologicznej zostanie wykonany audyt dostępności posiadanych systemów w celu opracowania planu ich dostosowania oraz powstaną procedury zapewniania dostępności nowych inwestycji w IT. Zostanie utworzone Studio Dostępności – jednostka dedykowana zapewnianiu szeroko rozumianej dostępności cyfrowej.
- Potencjał Studia Dostępności zostanie wykorzystany również do zwiększania dostępności w obszarze usług wspierających edukację. W ramach projektu powstanie standard dostępnych materiałów dydaktycznych oraz standard realizacji dostępnych zajęć w systemie hybrydowym. Zostaną opracowane dostępne cyfrowo wirtualne laboratoria do elektrotechniki i miernictwa. Nastąpi rozbudowa infrastruktury IT służącej zapewnianiu dostępności procesu dydaktycznego ze szczególnym uwzględnieniem realizacji zajęć w formie zdalnej oraz hybrydowej.
Aby zapewnić skuteczność i trwałość działań na rzecz dostępności w powyższych obszarach kadra uczelni zostanie objęta szkoleniami na rzecz zwiększenia świadomości potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Będą to szkolenia świadomościowe oraz specjalistyczne z zakresu znajomości prawa, technik, narzędzi służących zapewnianiu dostępności. Szczególny nacisk zostanie położony na profesjonalizację jednostki BON.
Nowym aspektem w zapewnianiu dostępności w uczelni będzie włączenie środowiska studentów w kwestie zapewniania dostępności. Zaplanowano działania na rzecz zwiększenia świadomości potrzeb osób z niepełnosprawnościami wśród przedstawicieli studentów (Samorząd Studencki) oraz umocowanie na stałe w strukturach BON Rzecznika studentów z niepełnosprawnościami wybieranego spośród studentów.
Dostępność w ramach projektu będzie rozumiana bardzo szeroko (w nawiązaniu do definicji przywołanej w Konwencji ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych oraz zg. z Ustawą o zapewnianiu dostępności (z dn. 19 lipca 2019).
Wartość projektu: 3 070 997,78 zł
Dofinansowanie ze środków europejskich: 2 534 187,37 zł
Informacje dla beneficjentów/interesariuszy projektów FERS realizowanych przez Warszawską Wyższą Szkołę Informatyki:
Beneficjenci bezpośredni/interesariusze projektów FERS realizowanych przez WWSI mają możliwość zgłaszania do Instytucji Zarządzającej lub Instytucji Pośredniczącej podejrzenia o niezgodności Projektu/Projektów lub działań WWSI z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.), zwanej dalej „KPON”.
Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS realizowanych przez WWSI z postanowieniami KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):
1) poczty tradycyjnej – w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Ul. Chmielna 69, 00-801 Warszawa,
2) skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
Projekty finansowane w ramach Erasmus+:
ESSA ‒ European Software Skills Alliance
ESSA to projekt finansowany w ramach programu Erasmus+. Warszawska Wyższa Szkoła Informatyki znalazła się w gronie 26 instytucji z obszaru biznesu oraz środowiska akademickiego tworzących partnerstwo w ramach projektu.
Inicjatywa jest realizowana w okresie od grudnia 2020 do stycznia 2025 roku.
Przedsięwzięcie ESSA ma się przyczynić do zapewnienia solidnych ram edukowania i szkolenia ludzi na stanowiska związane z oprogramowaniem, na które jest duże zapotrzebowanie. Zapewnić obecnym i przyszłym profesjonalistom, dostawcom usług edukacyjnych i organizacjom narzędzia edukacyjne i szkoleniowe, których potrzebują, aby zaspokoić zapotrzebowanie na umiejętności związane z oprogramowaniem w Europie.
Więcej o projekcie: European Software Skills Alliance (LINK do strony)
ARISA ‒ Artificial Intelligence Skills Alliance
Warszawska Wyższa Szkoła Informatyki znalazła się w międzynarodowym konsorcjum, które zrealizuje finansowany w ramach programu Erasmus+ projekt Artificial Intelligence Skills Alliance. Projekt rozpoczyna się w czerwcu 2022 roku i potrwa 48 miesięcy.
Organizacja Koordynująca: DIGITALEUROPE AISBL (Belgia)
Projekt będzie wspierał wdrażanie paktu na rzecz umiejętności, poprzez opracowanie strategii umiejętności sektorowych w zakresie sztucznej inteligencji. Strategia ta ma na celu doprowadzić do systemowego i strukturalnego wpływu na zmniejszenie niedoborów, luk i niedopasowań umiejętności oraz zapewnienie odpowiedniej jakości i poziomu kompetencji.
Więcej o projekcie: Artificial Intelligence Skills Alliance (LINK do strony)
PROJEKTY ZREALIZOWANE
Projekty współfinansowane w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020:
Uczelnia cyfrowa ‒ uczelnia bez barier
Okres realizacji: 2020-01-01 ‒ 2023-10-31
Cel główny projektu rozwojowego stanowiło wsparcie zmiany organizacyjnej oraz podniesienie świadomości i kompetencji kadry uczelni w zakresu praw i potrzeb osób z niepełnosprawnościami w kontekście procesu kształcenia oraz funkcjonowania w społeczności akademickiej. Dzięki realizacji projektu zwiększyła się dostępność architektoniczna, cyfrowa, a także organizacyjna uczelni dla studentów oraz innych osób z niepełnosprawnościami. Założono realizację szeregu dostosowań siedziby uczelni, cyfrowych narzędzi dydaktycznych a także wprowadzenie procedur i modyfikacji w programach kształcenia zwiększających dostępność uczelni dla ON.
Zintegrowany Program Rozwoju Uczelni
Okres realizacji: 2019-10-01 ‒ 2023-09-30
Projekt zrealizowany przez WWSI składał się z 6 zadań, których wdrożenie przyczyniło się do podniesienia jakości oferty dydaktycznej oraz zwiększenia potencjału wiedzy studentów i absolwentów uczelni. Przewidziano modyfikację istniejących specjalności studiów pod kątem ich lepszego dostosowania do aktualnych trendów branży IT i wymagań branżowego rynku pracy. Zmodyfikowano dwie specjalności na studiach I stopnia oraz dwie na studiach II stopnia. Aby podnieść jakość kształcenia, zaplanowano cykl szkoleń dla kadry dydaktycznej uzupełniający luki kompetencyjne w kontekście zmodyfikowanych programów studiów oraz przewidziano zakup nowoczesnych środowisk technologicznych do pracy dla studentów. W celu poprawy przygotowania studentów od strony praktycznej do wykonywania zawodu opracowano program wysokiej jakości staży zawodowych oraz zatrudniono doradcę zawodowego. Prace związane z podnoszeniem jakości procesu kształcenia koordynowane były przez Centrum Doskonalenia Jakości Kształcenia. Podniesienie jakości dydaktyki będzie szło w parze z reorganizacją procesów wspierających proces kształcenia. Wdrożono rozwiązania IT, które przyczyniły się do poprawy przepływu informacji (system obiegu dokumentów), integracji świadczonych e-usług oraz systemów edukacyjnych. W ramach planowanych wdrożeń uwzględniono aspekty bezpiecznego przetwarzania danych oraz ich przechowywania, a także podniesienie efektywności i komfortu korzystania z e-usług przez studentów. Powstał spójny system uwierzytelniania do wszystkich systemów, z których korzystają członkowie społeczności akademickiej oraz nowa strona uczelni spełniająca wymogi WCAG. Zmianom w infrastrukturze towarzyszyły szkolenia dla kadry zarządzającej oraz administracyjnej, dostosowujące kompetencji do najważniejszych kierunków rozwoju takich, jak internacjonalizacja studiów, unowocześnienie wizerunku uczelni oraz nowoczesne formy komunikacji z kandydatami oraz otoczeniem społecznym.
Dofinansowanie projektu z UE: 3 474 323,88 zł
Program rozwoju oferty dydaktycznej i rozwoju kadr Warszawskiej Wyższej Szkoły Informatyki
Okres realizacji: 2018-10-01 ‒ 2022-09-30
Celem projektu rozwojowego było podniesienie kompetencji 264 osób uczestniczących w edukacji na poziomie wyższym, odpowiadających potrzebom gospodarki, rynku pracy i społeczeństwa poprzez dostosowanie i realizację programów kształcenia na poziomie wyższym do potrzeb gospodarki, rynku pracy i społeczeństwa. Celem projektu była także poprawa dostępności międzynarodowych programów kształcenia dla osób uczestniczących w edukacji na poziomie wyższym z Polski oraz dla cudzoziemców poprzez wzrost o minimum 2% poziomu umiędzynarodowienia WWSI (poprzez objęcie 48 osób, w tym co najmniej 10 cudzoziemców międzynarodowym programem kształcenia) oraz wzrost konkurencyjności na rynku pracy 80 studentów WWSI (poprzez podniesienie ich kompetencji w obszarach kluczowych dla gospodarki i rozwoju kraju). Wsparto zmiany organizacyjne i podniesiono kompetencje kadr w systemie szkolnictwa wyższego poprzez objęcie 20 pracowników kadry kierowniczej, zarządzającej, administracyjnej i dydaktycznej programem podnoszenia kompetencji dydaktycznych, zawodowych, specjalistycznych i językowych.
Projekt realizowany jest ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020 w ramach Poddziałania 2.1.1 E-usługi dla Mazowsza.
Wdrożenie e-usług dedykowanych środowisku akademickiemu WWSI
Okres realizacji projektu: 01.04.2017 – 31.03.2019
Projekt dotyczył wdrożenia technologii informacyjnych i komunikacyjnych do obsługi procesów związanych z edukacją w Warszawskiej Wyższej Szkole Informatyki. Efektem projektu będzie świadczenie wybranych usług drogą elektroniczną w związku z wdrożeniem zintegrowanego systemu e-usług, na który złożą się:
- e-rekrutacja,
- e-wnioski,
- e-dziekanat,
- e-płatności,
- e- praktyki, staże, wolontariat,
- e-oferty pracy,
- e-konsultacje i zapisy na szkolenia,
- e-laboratoria w chmurze,
- WWSI on Demand.
Cele projektu:
Główny cel projektu: Wykorzystanie technologii informacyjnych i komunikacyjnych do obsługi procesów związanych z edukacją na uczelniach wyższych, celem świadczenia usług drogą elektroniczną.
Cele szczegółowe:
- Wzrost liczby usług publicznych udostępnionych on-line o stopniu dojrzałości co najmniej 3.
- Wzrost liczby usług publicznych udostępnionych on-line o stopniu dojrzałości co najmniej 4.
- Wzrost przestrzeni dyskowej serwerowni WWSI.
W wyniku wdrożenia projektu studentom oraz pracownikom uczelni udostępniono nowoczesną multiportalową platformę e-usług WWSI wykorzystującą technologie informacyjne i komunikacyjne do obsługi procesów we wszystkich obszarach działalności uczelni.
Całkowita wartość projektu:
2 970 978,90 PLN
Wysokość dofinansowania z Funduszy Europejskich:
2 225 263,19 PLN
Projekty własne WWSI:
Uniwersytet Wirtualny
Okres realizacji: od 2013 r.
Warszawska Wyższa Szkoła Informatyki w ramach misji uczelni realizuje szereg działań związanych z upowszechnianiem dostępu do wysokiej jakości edukacji w zakresie szeroko rozumianych kompetencji cyfrowych oraz ICT. Ofertę szkoleń, warsztatów, wykładów a także dostępu do otwartych zasobów dydaktycznych kierujemy do osób spoza społeczności akademickiej z różnych grup wiekowych. Zajęcia prowadzone są przez wykładowców akademickich, współpracujące z uczelnią firmy szkoleniowe oraz praktyków z branży IT.
Młodzieżowa Akademia IT
Aktualnie realizowana jest nowa inicjatywa uczelni MŁODZIEŻOWA AKADEMIA IT (LINK do strony) , która oferuje szeroki wybór kursów i wykładów zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli.