Aktualny plan zajęć bootcampu akademickiego dla semestru 1.0
Lp. | DZIEŃ | PRZEDMIOT/GODZINA |
1 | 16.03 (sobota) | – Język programowania Python (warsztaty) – 8.00-9.35 – Architektura systemów komputerowych – 9.45-11.20 |
2 | 6.04 (sobota) | – Język programowania Python (warsztaty) – 8.00-9.35 – Architektura systemów komputerowych – 9.45-11.20 |
3 | 20.04 (sobota) | – Język programowania Python (warsztaty) – 8.00-9.35 – Architektura systemów komputerowych – 9.45-11.20 |
4 | 11.05 (sobota) | – Język programowania Python (warsztaty) – 8.00-9.35 – Architektura systemów komputerowych – 9.45-13.35 |
5 | 25.05 (sobota) | – Język programowania Python (warsztaty) – 8.00-9.35 – Architektura systemów komputerowych – 9.45-11.20 |
6 | 26.05 (niedziela) | – Architektura systemów komputerowych – 8.50-14.30 – Język programowania Python (warsztaty) – 14.35 – 17.50 |
Architektura systemów komputerowych – prowadzący dr inż. Dariusz Chaładyniak
Zajęcia realizowane są zdalnie, w trybie 21 godz. synchronicznie, 15 godz. asynchronicznie (łącznie 36 godz.)
We współczesnym świecie niemal każdy człowiek wykorzystuje komputer do nauki, do pracy czy też zabawy. Wiedza jak zbudowany jest i jak działa komputer interesuje prawie wszystkich ludzi, a szczególnie studenta informatyki. Przedmiot Architektura systemów komputerowych odpowiada na powyższe pytania.
W ramach wykładów zostaną wyjaśnione zagadnienia dotyczące:
- wybranych rozwiązań mechanicznych maszyn liczących i komputerów elektronicznych,
- systemów liczbowych (dwójkowych, ósemkowych, szesnastkowych) i ich konwersji na system dziesiętny i odwrotnie,
- arytmetyki w komputerowych systemach liczbowych (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie),
- wybranych kodów informacyjnych (Braille’a, Morse’a, ASCII, Unicode, BCD, Graya, kody kreskowe i QR),
- algebry Boole’a i logiki cyfrowej (zależności algebry Boole’a, bramki logiczne, tabele stanów),
- architektury procesorów (CISC, RISC, ZISC, OISC, MISC), pamięci (RAM, ROM, flash) oraz systemów wejścia-wyjścia,
- podstaw programowania w języku niskopoziomowym Asembler (rejestry, mnemoniki, operandy),
- przetwarzania równoległego i rozproszonego oraz zastosowania w nich klastrów komputerowych i superkomputerów,
- przyszłości komputerów (nonotechnologia, komputery laserowe, komputery kwantowe, komputery biologiczne).
W ramach ćwiczeń rozwiązywane są zadania polegające na przeliczaniu pomiędzy komputerowymi systemami liczbowymi, wykonywane są podstawowe operacje arytmetyczne w systemie dwójkowym, ósemkowym i szesnastkowym, wyliczane są wartości w kodach BCD i Graya, powstają rysunki bramek logicznych i odpowiadające im tabele stanów, a także analizie zostają poddane proste programy w języku Asembler.
Język programowania Python – prowadzący mgr inż. Andrzej Ptasznik
Zajęcia realizowane są zdalnie, w trybie 14 godz. synchronicznie, 4 godz. asynchronicznie (łącznie 18 godz.)
Język Python przeżywa okres świetności i stał się jednym z najczęściej wykorzystywanych języków programowania na świecie. Sukces zapewniły mu doskonałe pakiety wykorzystywane przy realizowaniu zadań związanych z zaawansowaną analizą danych, uczeniem maszynowym i sieciami neuronowymi. Proponowany przedmiot jest ukierunkowany na podstawy języka, elementy budowania aplikacji okienkowych oraz wybrane zagadnienia analizy i wizualizacji danych.
W trakcie zajęć omawiane i podpierane przykładami będą następujące zagadnienia:
- konfigurowanie różnych środowisk do pracy z językiem Python
- używanie zmiennych i sprawdzanie ich typów
- wykorzystywanie złożonych typów danych
- stosowanie instrukcji warunkowych i iteracyjnych (pętle)
- obsługiwanie plików i wyjątków
- definiowanie klas i wykorzystywanie obiektów
- definiowanie funkcji i ich zastosowanie
- zasady tworzenia wizualizacji danych z pakietem matplotlib
- podstawy przetwarzania danych z pakietem pandas
- tworzenie aplikacji okienkowych z pakietem Tkinter