Awans WWSI o 20 miejsc w rankingu Perspektywy 2012
Szkoły wyższe publiczne i niepubliczne w rankingu Perspektywy 2012
W tegorocznym rankingu Perspektyw wzięło udział ogółem 239 szkół wyższych, spośród 457 szkół wyższych działających w Polsce. Ranking został sporządzony w trzech głównych kategoriach: uczelnie akademickie (88 uczelni), niepubliczne uczelnie magisterskie (93 uczelnie) oraz niepubliczne uczelnie licencjackie i Państwowe Wyższe Szkoły Zawodowe (75 uczelni).
Tabela 1. Liczba szkół wyższych w Polsce oraz liczba szkół wyższych biorących udział w rankingu Perspektyw 2012 w podziale na szkoły publiczne i niepubliczne
Liczba szkół wyższych ogółem | Liczba szkół wyższych biorących udział w rankingu Perspektyw | % udział szkół wyższych w rankingu Perspektyw | |
Szkoły wyższe publiczne | 132 | 96 | 72,7 |
Szkoły wyższe niepubliczne (działające) | 325 | 143 | 44,0 |
Razem | 457 | 239 | 52,3 |
Źródło: Dane MNiSW, Ranking Perspektywy 2012
W rankingu, została oceniona nieco ponad połowa szkół wyższych działających w Polsce a w odniesieniu do szkół niepublicznych 44 % z nich zostało ocenionych. Warszawska Wyższa Szkoła Informatyki została sklasyfikowana w rankingu niepublicznych uczelni magisterskich.
Obecnie (2012) w Polsce prowadzą działalność 132 szkoły publiczne. W rejestrze uczelni niepublicznych jest zarejestrowanych 375 uczelni, z których 325 prowadzi działalność dydaktyczno-naukową.
Ranking Uczelni a nie ranking kierunków
Ranking Perspektyw jest rankingiem uczelni a nie rankingiem kierunków. Warszawska Wyższa Szkoła Informatyki jest jedyną w tej chwili w Polsce uczelnią prowadzącą studia I, II stopnia i studia podyplomowe wyłącznie na jednym kierunku – informatyka. W rankingu Perspektyw wszystkie uczelnie niepubliczne oprócz WWSI prowadzą kilka lub kilkanaście kierunków kształcenia. Warto pamiętać, przeglądając wyniki rankingu, że z punktu widzenia WWSI to ranking kierunków byłby najbardziej adekwatny do oceny naszej pozycji wśród polskich szkół wyższych a nie ranking uczelni.
Awans WWSI o 20 miejsc w rankingu w stosunku do roku ubiegłego.
Niewątpliwie sukcesem naszej Uczelni jest awans z 66 na 46 miejsce w rankingu 93 niepublicznych uczelni magisterskich. Jesteśmy jedną z siedmiu uczelni niepublicznych w Polsce prowadzących studia I i II stopnia na kierunku informatyka i jedyną, prowadzącą jeden kierunek studiów – informatyka. W Warszawie jesteśmy jedną z trzech uczelni niepublicznych prowadzących studia inżynierskie i magisterskie na kierunku informatyka.
Oceniając miejsce WWSI w rankingach cząstkowych, widać wyraźniej, jakie są mocniejsze i słabsze strony naszej Uczelni. I tak 30 miejsce w kategorii prestiż wśród 93 niepublicznych magisterskich to bardzo dobra pozycja. Ocena w kategorii prestiż jest dokonywana przez wybranych nauczycieli akademickich oraz przez pracodawców, z różnych dyscyplin nauki i z różnych działów gospodarki, niekoniecznie związanych z informatyką. Wysoka 30 pozycja w Polsce świadczy o tym, że marka WWSI jest dobrze rozpoznawana wśród nauczycieli akademickich i pracodawców reprezentujących różne dziedziny.
Tabela 2. Miejsca Warszawskiej Wyższej Szkoły informatyki w rankingu podstawowym oraz w wybranych rankingach cząstkowych Perspektyw w roku 2012 oraz w roku 2011.
L.p. | Miejsce WWSI w rankingu 2012 | Miejsce WWSI w rankingu 2011 | |
Ranking ogólny | 46 | 66 | |
1. | Prestiż | 30 | 25 |
1.A. | Preferencje pracodawców | 38 | 35 |
1.B. | Ocena przez kadrę akademicką | 24 | 21 |
2. | Siła naukowa | 45 | 91 |
2.A. | Uprawnienia magisterskie | 5 | 57 |
2.B. | Rozwój kadry własnej | 72 | - |
2.C. | Nasycenie kadry osobami o najwyższych kwalifikacjach | 47 | 32 |
2.D. | Potencjał naukowy (ocena parametryczna) | 48 | - |
2.E. | Oferta kształcenia podyplomowego | 32 | 33 |
2.F. | Publikacje | 10 | - |
2.G. | Cytowania | 46 | - |
2.H. | h-index | 12 | - |
3. | Warunki studiowania | 51 | 45 |
3.A. | Dostępność dla studentów kadr wysokokwalifikowanych | 68 | 75 |
3.B. | Zbiory drukowane | 66 | 56 |
3.C. | Warunki korzystania z biblioteki | 22 | 11 |
3.D. | Możliwość rozwijania zainteresowań naukowych | 13 | - |
4. | Innowacyjnośc | 14 | 14 |
4.A. | Pozyskane środki z UE | 14 | 12 |
4.B. | Efektywność pozyskiwania zewnętrznych środków finansowych na badania | 15 | - |
5. | Umiędzynarodowienie | 60 | 70 |
5.A. | Wymiana studencka (wyjazdy) | 26 | 29 |
Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych rankingu Perspektyw 2012 oraz 2011.
45 pozycja w kategorii siła naukowa biorąc pod uwagę fakt, że dopiero od dwóch lat (od momentu uzyskania uprawnień do prowadzenia studiów magisterskich) prowadzimy działalność badawczo – naukową jest dobrą oceną naszego potencjału w tym zakresie. Na uwagę zasługuje w tej kategorii bardzo wysoka 5 lokata w Polsce, jeśli chodzi o uprawnienia magisterskie. Wysoko została oceniona oferta studiów podyplomowych, w której zajęliśmy 32 miejsce w rankingu ogólnym, ale zdecydowanie pierwsze miejsce w Polsce jeśli chodzi o ofertę studiów podyplomowych na kierunku informatyka. Bardzo wysoko, na 10 miejscu w Polsce została oceniona nasza aktywność w zakresie publikacji oraz na wysokim 12 miejscu wskaźnik h-index – współczynnik publikacji oraz ich cytowań mierzony wg metody Hirscha za lata 2007-2011 (stan bazy na dzień 10.01.2012). H-indeks jest zdefiniowany jako liczba publikacji, które uzyskały liczbę cytowań równą lub większą od h. (1%). Na wysokim 22 miejscu znaleźliśmy się w kategorii warunki korzystania z biblioteki. Awansowaliśmy o 10 miejsc w kategorii umiędzynarodowienie, w tym obszarze ciągle jednak mamy sporo do zrobienia. Nadal jesteśmy jedną z najbardziej innowacyjnych uczelni zajmując w tej kategorii 14 miejsce w Polsce i wyprzedzając w niej wiele bardzo renomowanych niepublicznych uczelni magisterskich. Wreszcie warto podkreślić ogromną satysfakcję, jaką sprawiła nam bardzo wysoka 13 lokata w Polsce w kategorii możliwość rozwijania zainteresowań naukowych studentów, będąca potwierdzeniem aktywności naszych studentów i naszych kół naukowych: miłośników algorytmów, dot.net oraz grafiki 3D. Warto w tym miejscu przypomnieć sukces naszych studentów w mistrzostwach Europy Centralnej w programowaniu zespołowym CERC 2011 (33 miejsce) oraz 20 miejsce w Polsce naszej Uczelni w konkursie Imagine Cup 2012.
Ranking Perspektyw jak wszystkie rankingi jest sporządzany na podstawie wybranych kryteriów, o których decydują jego organizatorzy. Stanowią one podstawę do porównania osiągnięć i słabszych stron uczelni. Ranking, co zrozumiałe nie mierzy poziomu satysfakcji studentów i absolwentów ze swojej uczelni. A są to miary niewątpliwie bardzo ważne. W naszym wypadku są one wysokie, dlatego warto je w tym miejscu ponownie przedstawić:
Tabela 3. Ocena wybranych obszarów działalności WWSI przez studentów
Przedmiot oceny | Studia dzienne inżynierskie | Studia zaoczne inżynierskie | Studia zaoczne magisterskie | Studia podyplomowe | WWSI ogółem sem. 1 2011/12 | WWSI ogółem sem. 1 2010/11 | Zmiana |
Laboratoria komputerowe i sprzęt | 3,97 | 4,09 | 4,13 | 4,10 | 4,08 | 4,08 | 0,00 |
Przygotowanie laboratoriów do zajęć | 4,00 | 4,04 | 4,12 | 4,06 | 4,05 | 3,96 | + 0,09 |
Sale dydaktyczne | 4,14 | 3,96 | 4,12 | 4,12 | 4,08 | 3,96 | + 0,12 |
Zdalny dostęp do zasobów | 4,42 | 4,50 | 4,48 | 4,42 | 4,45 | 4,32 | + 0,13 |
Organizacja Uczelni | 4,36 | 4,25 | 4,33 | 4,45 | 4,35 | 4,18 | + 0,17 |
Biuro Spraw Studenckich (dziekanat) | 4,49 | 4,40 | 4,46 | 4,45 | 4,17 | + 0,28 | |
Organizacja staży zawodowych | 4,25 | 3,84 | 3,75 | 3,95 | 3,57 | + 0,38 | |
Rozliczenia finansowe ze studentami | 4,43 | 4,37 | 4,52 | 4,59 | 4,48 | 4,30 | + 0,18 |
Studium Języków Obcych | 4,38 | 3,97 | 4,17 | 3,95 | + 0,22 | ||
Biblioteka | 4,56 | 4,31 | 4,33 | 4,33 | 4,38 | 4,23 | + 0,15 |
Bufet | 4,18 | 3,82 | 3,71 | 3,80 | 3,88 | 3,87 | + 0,01 |
Koła zainteresowań | 4,01 | 3,87 | 3,84 | 3,91 | 3,76 | + 0,15 | |
Samorząd Studentów | 3,93 | 3,78 | 3,86 | 3,33 | + 0,53 | ||
Ogólna atmosfera w Uczelni | 4,53 | 4,34 | 4,32 | 4,44 | 4,41 | 4,35 | + 0,06 |
- Skala ocen: 2 – 5
- Źródło: badanie ankietowe WWSI, styczeń 2012
Również badania ankietowe losów absolwentów wskazują na wysoki poziom satysfakcji z ukończenia naszej Uczelni przez absolwentów http://movies.wwsi.edu.pl/wwsivideo/info/pdf/infoskop2012rektor.pdf .
Na zadane w badaniu pytanie czy absolwenci poleciliby naukę w WWSI innym osobom, 93 % absolwentów odpowiedziało - tak.
Wykres1: Czy absolwenci poleciliby naukę w WWSI innym osobom?
Źródło: Losy zawodowe absolwentów studiów pierwszego stopnia (inżynierskich)
Warszawskiej Wyższej Szkoły Informatyki ( lata 2007, 2008, 2009, 2010), Raport z badania
Warto również pamiętać, że żaden ranking nie mierzy bezpłatnej oferty dodatkowej kierowanej do studentów i absolwentów uczelni. Jesteśmy jedyną uczelnią, która co roku oferuje swoim studentom i absolwentom bezpłatne szkolenia IT. W tym roku tylko ze szkoleń w ramach CoRe IT Program http://core-it.wwsi.edu.pl/o-programie.html skorzysta około 550! studentów i absolwentów naszej Uczelni.
Podsumowanie
Drogą, którą wybrała nasza Uczelnia dla osiągnięcia sukcesu jest specjalizacja w zakresie kształcenia i badań na kierunku informatyka. Jesteśmy jedyną polską szkołą wyższą, która prowadzi studia inżynierskie, magisterskie i podyplomowe wyłącznie o profilu informatycznym. Podstawowe działania Uczelni są prowadzone w czterech obszarach: badań, dydaktyki, współpracy z rynkiem pracy oraz współpracy zagranicznej. Wyniki rankingu Perspektyw 2012 i nasz tegoroczny awans o 20 miejsc wskazują, że nasz potencjał dydaktyczno-naukowy w ciągu ostatniego roku uległ znacznemu powiększeniu. W wielu kategoriach cząstkowych rankingu nasza Uczelnia zajmuje bardzo wysokie miejsca wśród renomowanych polskich niepublicznych uczelni magisterskich. Nasz cel to praca na rzecz wyrobienia opinii o naszej uczelni jako o miejscu, w którym warto ulokować swój kapitał intelektualny, swoje pasje, swoją pracę oraz swoje własne środki finansowe, mając przekonanie, że w długoletniej perspektywie te nakłady przyniosą dobre efekty Na ocenę efektywności tej inwestycji składają się w ostatecznym rozrachunku zarówno szeroko rozumiane poczucie satysfakcji z ukończenia studiów w naszej Uczelni, jak również materialne potwierdzenie przez rynek pracy uzyskanych w wyniku studiów kwalifikacji. Wyniki tegorocznego rankingu Perspektyw oraz badań wewnętrznych poziomu satysfakcji studentów i absolwentów WWSI dają podstawę do wystawienia WWSI dobrej oceny.