Ta witryna wykorzystuje pliki cookie, dowiedz się więcej Zgadzam się
>>> Strona główna >>> Archiwum wiadomości >>> Jak psujemy swoje SEO - Optymalizacja stron WWW

Jak psujemy swoje SEO - Optymalizacja stron WWW

2014-01-20 11:46:16

    Artykuł Grzegorza Kubery Jak psujemy swoje SEO nadtytuł Optymalizacja stron WWW w listopadowym (nr 11/2013) ITprofessional prezentuje praktyki SEO, które działają na szkodę witryny. Warto je znać, aby ustrzec się poczynań, które zamiast wywindować nas do pierwszej dziesiątki wyników wyszukiwania, którą specjaliści uważają za dającą realny efekt marketingowy spowodują spadek w rankingu wyników wyszukiwania.

    Wpisanie do wyszukiwarki poszukiwanej frazy powoduje, że Google najpierw sprawdza, czy znajduje się ona w Meta Page Title poszczególnych witryn a następnie wybiera, które strony wyświetlić na podstawie analizy liczby zaufanych stron, które są powiązane linkami z tą witryną.

    Linki mają różną wartość; efektywne są linki tekstowe z odpowiednim anchor tekstem. Szczególnie, jeżeli słowo kluczowe występuje też w adresie URL. Rzetelne gromadzenie linków to zajęcie pracochłonne, wymagające skontaktowania się z wieloma mediami, sklepami czy innymi witrynami, które zechcą wymienić się linkami. Jak wiadomo, na rynku (w Sieci) funkcjonują firmy oferujące sprzedaż linków. Firmy te starają się stworzyć sobie zaplecze online, co polega na współpracy z wieloma witrynami miernej jakości, za to dzięki zagnieżdżeniu na nich systemu CMS pozwalającymi na publikowanie na nich własnych treści z licznymi linkami do witryny klienta.

    Przed taką, zdawałoby się dosyć prostą metodą poprawy pozycji w wyszukiwarce przestrzega autor artykułu Grzegorz Kubera. Zwraca uwagę, że metoda ta daje szybki efekt, ale w dłuższej perspektywie jest szkodliwa. Strony, które mają do nas linki, liczą się dla Google tak samo, jak same linki, które zamieszczają. Poza tym jest ważne, aby powiązane linkami witryny oferowały podobną tematykę i cieszyły się dobrą reputacją. Dlatego hurtowy zakup linków może bardziej zaszkodzić niż pomóc.

    Reasumując tzw. link building najlepiej, gdy przebiega w sposób naturalny, czyli stopniowo, i w sposób ciągły przez cały czas funkcjonowania witryny. SEO (ang. Search Engine Optimization) wspomaga korzystanie z serwisów społecznościowych (Facebook, Twitter, Google+), ale też tworzenie interesującej i wartościowej treści. W dużej firmie jest to zajęcie dla działów marketingu i public relation a nie tylko dla webmasterów.

    Bardzo ważne jest, aby słowo kluczowe lub fraza znalazła się w title tagu (Meta page title). Istotne jest, jak ten tag zostanie sformułowany, ponieważ to właśnie title tag jest wizytówką witryny, która w kolorze niebieskim pojawia się w wynikach wyszukiwania.

    Nie należy przesadzać zliczbą anchor text (tekst na stronie, który jest linkiem) dla dobrej pozycji w rankingach Google’a. Pamiętajmy, że atrakcyjność strony zależy także od treści, jakie na niej zamieścimy, od właściwego doboru słów kluczowych i walorów estetycznych strony.

    Walory estetyczne można uzyskać zamieszczając obrazki, które jednocześnie mogą być linkami. Powinny zawierać frazę dla wyszukiwarki w ALT (atrybut HTML) i nazwie ilustracji.

    Autor podaje przykład optymalnej struktury odsyłaczy na stronie podając przykład dla frazy kluczowej „biznesplan”:
20% linki tekstowe wokół frazy kluczowej
    np. Tworząc biznesplan dla restauracji, powinniśmy spojrzeć na stronę...,
30% linki, które występują we frazie kluczowej, ale uwzględniają także inne wyrazy
    np. Jeśli chcesz założyć firmę i stworzyć biznesplan, możesz to zrobić,
30% linki, które uwzględniają tylko twoje frazy kluczowe
    np. Podziwiam ten biznesplan,
20% linki w obrazkach.

    Autor zwraca uwagę, że również linki wewnętrzne liczą się dla SEO. Jeżeli linki zewnętrzne są kierowane do naszej strony głównej to również linki, które są dostępne z poziomu strony głównej (np. nazwy działów) są dostrzegane przez Google’a. Wniosek: one powinny także zawierać słowa kluczowe.

    Reasumując, nie kupujmy linków, ale dbajmy o status strony w naturalny sposób; zachowując odpowiedni poziom zamieszczanych treści, tworząc poprawne title tagi, nawiązując partnerskie kontakty z autorami pokrewnych, ale cieszących dobrą reputacją witryn.

 

Oprac. na podstawie ITprofessional
Magdalena Hornowska

Robocik WWSI